tisdag 11 mars 2014

En liten vårboozt!

Det behöver vi ju alla just nu, och det känns härligt att solen lyser och värmer oss om näsan!

Här på Västkusten fylls de första soliga vårdagarna gärna med dimma vilket är tråkigt, men det är ändå ett vårtecken. Man behöver bara köra över bron, som vi säger här, så har man sol.
Men nu har solen lyst även på oss i flera dagar. Helgen var väldigt blåsig men vi trotsade ändå vinden och gick en lång vårpromenad längst hamnen, träffade många bekanta och fick på köpet ruffsigt hår, massor av frisk luft, en god fika, en konstutställning och lite garnfrossa!!

Tänka sig, vi har fått en garnaffär i byn!! Anna som driver nätbutiken Vinterverkstan har nu öppnat upp en liten fin butik som kommer att hålla öppet på helger till att börja med.
Medan maken svettades bläddrade jag bland hennes stora sortiment av böcker i olika tekniker/handarbeten, kunde lätt stått där mycket längre än vad jag gjorde J
Två vårglada nystan av Mochi med medföljande sjalmönster fick följa med på vårpromenaden hemåt!

Det kliar lite att börja på Mochi-sjalen direkt, för det är ett snabbprojekt, men jag skall ligga i lite och få klart min svarta på-tvären-tröja. Kan ju vara kul att hinna använda den någon gång innan det blir för varmt! Varför är jag (och fler med mig) alltid ute i ”fel säsong”?
Vintertröja snart klar – våren har kommit! Sommartopp påbörjas – plötsligt var hösten här osv J
Nåja, ett färdigt projekt är ju en bedrift i sig, och årstiderna lär ju återkomma!

Tröjan jag stickar på tvären, eller långsides om man säger så är ett roligt projekt. Fort går det och nästan inget garn går det åt. Är fortfarande på mina första nystan. Sticksättet blir väldigt elastiskt både på bredd och längd och det är ganska lätt att justera lite i efterhand om något inte skulle passa riktigt. Är den för smal är det bara att bredda med några extra varv i varje sida, alt. för vid – löp upp lite. 
Här är några gräsligt dåliga mobilbilder tagna i en hast, allt verkar vara lite på sniskan, men ni får i alla fall en liten hint om hur den ser ut.


















För att få lite mer vidd bara nertill har jag modulerat lite i mönstret och stickat in några förkortade varv här och där på båda sidor. Sen har jag ju modulerat lite till, använder tre garner och blandar lite som jag tycker mellan garner och sticksätt. När man kommit halvvägs gäller det bara att hålla koll på att man stickar samma garn/mönster spegelvänt resten av tröjan. Halsringningen har jag inte bestämt riktigt, kan bli en liten pösig polo eller bara en virkad kant.



I sent eftermiddagsljus tog jag också lite bilder på rabatten där nyfikna små vårblommor tittar upp bland täcket av granris! Var tyvärr för lat för att plocka fram systemkameran, så färgerna är väl sådär.



Mini-irisen är ljuvlig!





3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Ett riktig färgglad inlägg. Garnet ser underbart ut och blommorna.... Visst är det skönt att vara i solen igen.
Din tröja blir bra och kommer säkert att använda en riktig kylig somaardag men annars har du rätt att man alltid är ute i fel säsong. Det bara är så.
Ha en fin och solig dag.
Anje

Mia stickar sa...

Är också alltid i fel sesong, beställde garn till juldukar dan före julafton och nu måste jag få min ylletunika klar för att inte tala om sockarna jag stickar......
Tröjan blir nog fin när den är klar!

Eva S sa...

Så härligt fina vårblommor. Man blir verkligen glad när man ser dom komma upp!