fredag 10 januari 2014

Sterk-sockor!

Första arbetsveckan på nya året avklarad! Tre arbetsdagar - alldeles lagom :-)
Mycket att göra, men ändå en liten mjukstart då flera fortfarande har semester.

Tack för era kommentarer till förra inlägget! Det var ett långt inlägg, ett "riktigt" blogginlägg som Eva S skrev (tack för det!) och era kommentarer var också långa och innehållsrika! Och faktiskt, det är ju för att jag gillar att skriva som jag bloggar, och så är det säkert för de flesta av er andra också. Att ibland kunna skriva av sig, och kunna ge lite inspiration, få feed-back och få inspiration av att läsa andras "små berättelser". Att ta sig tid att faktiskt läsa inlägg! Det är ju när livet snurrar för fort som man inte orkar blogga, för tiden finns helt plötsligt inte. Facebook och andra medier i all ära, visst fyller dom också en funktion ibland med sitt snabba sätt att kommunicera, men det blir ganska ytligt också! Och varför måste allt gå så fort??!!  Hylla långsamhetens lov - blogga mera!!

Från stickorna har jul-beställnings-sockarna åkt av och nya randiga (till mig själv) har åkt på.


Dessa gröna är stickade med hällapp, snabbaste sättet jag är van vid att sticka hälar på, tyvärr inte så snyggt. Färgen är olivgrön och mörkt melerad grön. Fotat utan blixt, så färgerna blir lite murriga.
Leverans blir det nästa helg, och beställaren är nöjd med den diskreta färgsättningen!


De nya grå-rosa-randiga stickar jag med kilhäl. Snyggare men jag stickade nog om den säkert fem gånger! Kom inte ihåg hur man gjorde och hittade en beskrivning i en bok, som var så in i norden dålig, så jag fattade ingenting! Kollade lite på nätet och fick sen till det, men tror ändå det blev en lite egen variant. Den blev tät och bra i alla fall!

Alla garnerna är garnet Sterk från Du Store Alpakka, både restnystan och nya som fanns i lagret.
Stickas med stickor nr 3,5 och är underbart både att sticka i och att bära, men blir tyvärr lite noppigt efter ett tag, men det blir perfekt tjocklek till myssockar, enl mitt tycke!

Idag är jag ledig och hade sett fram emot en dag alldeles för mig själv, men se så blev det inte! Har både make och en hantverkare i huset :-) Men så blir också nya tvättstugan "ett steg närmare färdig"!
Har varit utan vatten nästan hela dagen, men det har gått bra, hade bunkrat upp ordentligt med vattendunkar! Själv har jag plockat ur julgranen och sen klippt ner den i kvistar, så nu är hela rabatten täckt inför vinterkylan som dom säger är på väg. Idag är första dagen solen skiner, på säkert en månad tror jag! Jag fick faktiskt vårkänslor när jag var ute!! Fåglarna kvittrar och himlen är blå!!

Helgen är alldeles "obokad", känns jätteskönt! Funderar på att hälsa på en kompis som fyller år, kanske baka lite med min nya köksmaskin, sticka, bara lata mig och ta det lugnt! Göra det som faller oss in, vilket kan betyda att vi får ett ryck och plötsligt gör något väldigt aktivt!

Önskar Er alla en riktigt skön helg!

4 kommentarer:

Blenda sa...

Hej!
Det låter som om du haft en toppendag, trots att du inte fick ha den ifred! De rosarandiga stockarna ser ut att bli jättefina, gillar färgerna!

Här har jag precis avslutat första arbetsveckan och jisses vad trött jag var igår kväll. Men nu är man väl inne i lunken igen antar jag... Vi hivade ut julen redan på trettonhelgen, och det känns riktigt skönt att ha det gjort. Enda jag har på schemat idag, förutom att dammsuga lite, är att testa min nya inpackning! :-) Känns helt ok!

Ha en bra helg! /Blenda

Susilull sa...

Testade en ny inpackning igår (Syoss) :-)
Hoppas du blir nöjd, min var ok.
Nu blir det Loppis-besök!

Steekjes en Stygn sa...

Så fint det låter. Det blir en fin fin helg tror jag. Snygga sockor. Brukar använda Drop's mönster. Går bra.
Anje

Anna sa...

Sköna sockar! Hoppas helgen vart bra!