fredag 3 januari 2014

Nytt år med rivstart!

Nyårsafton firades hos goa vänner och med massor av god mat, skumpa och fyrverkeri, som sig bör!


Här är min förrätt; en "Smördegsgömma" som gömmer avokadocreme med wasabi, sweetchili-marinerade havskräftstjärtar och mangobitar. Mycket smaker som ackompanjerades av ett mycket gott friskt vitt vin med lite sötma, Stoneleigh Riesling. Mycket lyckat!

En rivstart i flera bemärkelser blev det sen när vi kl 3 på natten fick bryta oss in i vårt hem!!!
Där stod vi på trappan med våra nattgäster och något hade hänt med låset, det var bom stopp och gick inte att låsa upp!! Jag skall inte gå in i detalj på hur vi slutligen kom in, men kan säga att maken på nyårsdagen ägnade sig åt att laga en källardörr :-)

För mycket av det goda, för lite sömn och en nervpressande situation (som jag inte tar upp här på bloggen) var troligen orsaken att min känsliga mage senare slog totalt bakut, och jag fick tillbringa nyårsdagens eftermiddag/kväll i sängen :-(

På torsdag skulle jag jobba ca 2 timmar. Skulle bara delta i ett telefonmöte, men möttes först av stressade kollegor som jobbat hela julen och berättade om allt strul. Telefonmötet blev också ett bryskt uppvaknande inför vad som står framför oss 2014, ett mycket krävande projekt drar igång, mitt i bokslut och med en man kort. Så efter telefonmötet blev det krismöte!! Efter 4,5 timme kom jag hem, kan ju säga att det var inte vad min mage behövde...

Men jag vägrar deppa ihop, mitt ledord i livet är att allt löser sig på ena eller andra viset!
Jag kröp ner i soffan, tog en kopp te och tänkte på alla roliga saker som också händer framöver, och genast kändes allt bättre!

Och gårdagen slutande väldigt bra med många trevliga överraskningar! Den första var att jag gick igenom min privata mail (som jag är väldigt dålig på att kolla) och fick se att jag vunnit en tävling hos Allt om handarbete och att två virkböcker av Maria Gullberg skulle dimpa ner i brevlådan! Jättekul, jag som tycker att jag aldrig vinner något!



Senare kom nästa glada överraskning, vi skulle köpa julklapp till våra gudbarn som vi träffar i helgen, och där på en hylla i den stora elektronikaffären står köksmaskinen jag önskar mig i födelsedagspresent. Nedsatt i pris, men vad som var ännu bättre var att maken hittade ett ex med öppnad låda, utan bruksanvisning, som var nedsatt ytterligare 1000 kr! Du får din present nu, bestämde maken snabbt och högg paketet med Rolls Royce-maskinen, en Keenwood Master, och fick försäljaren att skriva ut bruksanvisningen på nätet! Hurra! Nu skall det bakas!

Sen fortsatte vi mot Göteborg och avslutade kvällen med bio för hela familjen, på Bergakungen!


12 Years a slave - baserad på en sann historia om Solomon Northops liv. 

En gripande film som jag absolut rekommenderar. Glöm bara inte ta med näsdukar! Det gjorde jag, och fick till slut ta min scarf för stt torka alla tårar som rann. Det var mycket snyftande i salongen!

Idag är jag ledig igen, och sov jättelänge, så skönt! Jag hade mycket förlorad sömn att ta igen. Började röja ut skåp i köket för att få plats med min köksmaskin... men blev så trött att jag fick lägga mig i soffan och blogga lite :-)


Hur mycket kan man knö in i ett köksskåp egentligen?!


Använder nu julklapps-surfplattan för att blogga, men jag gillar det inte. Saknar ett riktigt tangentbord. Har inte kommit underfund med hur man markerar rader, flyttar bilder och infogar länkar. Får nog avsluta detta inlägget från min laptop istället. Hur bloggar ni? Mobilen, plattan eller laptop/pc?

Sådär ja, nu har jag redigerat detta långa inlägg på datorn, druckit kaffe, tittat på skidåkningen på tv och fått ordning i mina skåp!! Wow, så mycket som fick plats när man röjt lite! Slängde lite saker, framför allt mängder med gammalt te, och flyttade några stora Tupperwareburkar ner i matkällaren och vips så gick min Keenwood in i ett av skåpen och saker står prydligt och fint i två av mina köksskåp i alla fall!


Har också grävt lite i garnförrådet, för i morgon åker vi till Småland för att umgås med min bästa vän med familj. Och då blir det massor med stickning och prat! Jag fortsätter med sockstickning och Sterk-garner, de gröna beställningssockarna är inte riktigt klara, men jag hinner med all säkerhet starta upp ett par nya - till mig själv - har slitit ut alla mina sockar! Detta blir bra prat-stickning!

Trevlig 13-dagshelg önskar jag er!!


7 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Välkommen till Småland!
Det var ett inlägg som hette duga. Jag håller med dig, bita ihop och se framåt, det är oftast det bästa. "Den som ser för mycket bakåt, springer förr eller senare i något".

Jag försöker också lära mig att blogga via plattan men det går sådär. Har lärt mig att acceptera tangentbordet (även om mina skoltimmar med rätt fingersättning och förtäckt skärm kommer på skam.
Lyckas ibland kopiera och klistra nån annanstans.
Ha det så bra här i Småland,
Sarah.

Eva S sa...

Ett riktigt blogginlägg skulle jag vilja säga. Känner många gånger att FB har tagit över så mycket. Så enkelt att bara klicka gilla. Saknar en del bloggare som var väldigt aktiva när jag började blogga. Sedan har man ju upp och ner perioder. Du verkar hur som helst ha hunnit med en hel del detta nya år!

Cecilia sa...

Ojojoj, händelserika dagar! Blandat trevligt och otrevligt, dessutom. Det enda som min mage inte tål är att bli kall och det blev den igår, jädrans jobbigt när magen trasslar! Hoppas din är bättre nu!
Jag bloggar helst från datorn, då har man koll! Från mobilen är snabbt och smidigt men lite pilligt.
Lycka till nu med 2014!

Rosenvante sa...

Först hoppas jag att din mage håller ihop nu så att helgen blir så trevlig som den bara kan.
Det där med köksskåp vet jag väl nu, jisses så vi plockat och plockat och kastat de senaste veckorna. Men nu får vi nog hålla oss på mattan och inte samla på oss längre för det finns helt enkelt inte plats längre.
Jag klarar inte av att blogga från plattan, hittar inte bilderna och vet inte hur man redigerar så jag använder mig av min bärbara istället. Nu har jag ju problem med den också för den är så ny och har så nya program så jag fatta inte hur jag letar och hoppar mellan program längre. Men det är väl bara övning som ger resultat antar jag. Däremot gillar jag plattan att läsa och kolla snabbt på nått.

Mia stickar sa...

Oj vilken start du fick! Hoppas det lugnar ner sig och du får njuta och samla ny energi i Småland!
Grattis till vinsterna! Den där boken virka såg intressant ut, vad är det för författare på den och finns det några guldkorn i den?

Steekjes en Stygn sa...

Oj vilken rivstart du fick på det nya året. Förstår att du gärna hade tagit det lite lugnare. Vilken bra present du fick och samtidigt städat i skåpen. Bra start.
Tycker som du att det är jobbigt att blogga från plattan. Samtidigt har jag just nu lite svårt med bloggandet och då känns det bra att lägga in ett kort inlägg med plattan.
Önskar dig ett bra år.
Anje

skapa och inreda sa...

Ja, tänk vad det kan hända mycket på så kort tid, först en massa bekymmer som sen övergår till lite glädje. jag hoppas verkligen att du mår lite bättre och slipper ha mer problem.
Jag tycker att det är lättast att göra inlägg via den fasta datorn men börjar bli lite bättre på att använda mig av plattan, alltid svårt att ta till sig allt nytt när man precis har lärt sig ett sätt att göra dyker det upp massa nya saker.
Kram
Annika