måndag 25 november 2013

Nicholson och Pyttipanna

Om inte maken är hemma när det är dags för provning av pågående mösstickning, då måste man ju starta upp en ny stickning! Eller hur? ;-)

Det har blivit riktigt mycket (i mina mått mätt) stickning i helgen! I lördags var jag ensam hemma en stund och passade då på att nysta upp det härliga mohairgarnet jag köpte hos Tant Kofta. En sjal har jag ju haft i tankarna hela tiden och efter lite mönsterletande och funderande föll valet till slut på Pyttipanna sjalen! Sjalen Gratitude av VisaLisa funderade jag också på, men tror den blir finare i ett icke luddigt garn.


Mönstret finns tack o lov som diagram. Jag gillar inte att sticka efter skrivna mönster. Och efter två uddar ”satt” mönstret, trodde jag… tills jag fick se att 3:de udden hamnade visst på fel sida, haha! Löpte upp, läste mönstret igen, hade visst missat ett varv, men sen var det bara att köra på! Ett roligt mönster som lätt memoreras och skapar det där lite lätt maniska tillståndet; bara en udd till, bara en udd till…   Någon mer stickning på makens mössa, Nicholsson-mössan fr Tant Kofta, blev det inte sen, trots att han kom hem och kunde prova J


Att fota så här års kräver ju lite planering, så mitt uppe i min inför-advents-städning & fönstertvätt, kom jag på att jag skulle fota mina stickprojekt medan ljuset fanns! Ljusaste stället i hemmet är i stolen med fårskinnsfällen i yttre hallen – ifall ni kanske känner igen bakgrunden. Efter fotosessionen igår har sjalens uddspets växt lite till! Nu har jag stickat 16 uddar och tänkte göra ca 35 st för att få en lång sjal som kan viras ett par varv runt halsen! Superrolig stickning det här!


Och inför advent är nu alla mina fönster putsade på både ut- och insidan! Härlig känsla! Nu håller jag bara tummarna för att det inte kommer några "salta" stormbyar innan ljusstakar och stjärnor kommer upp! 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig stickdag du verkar ha haft och fin blir din pytt! Jag gillar verkligen känslan av nyputsade fönster men tror inte jag kommer att ha det till advent i år

Mia stickar sa...

Här kommer det inte att bli nån julstämning till helgen, här är tapetsering av köket på gång, inga nyputsade fönster och inga gardiner!
Pytten är verkligen rolig att sticka och om du inte stickat en pytt förut, man behöver längre uddspets än man tror!

Sunna sa...

bilderna blev riktigt fina mot ullfällen, effektfullt med den röda pytten, jag fastnade inte för det mönsret tyvärr men kanske får ge den en ny chans, ha en fin advent