söndag 20 januari 2013

Fårpäls och raggsockor

Det har hänt en del sen sist, och ändå inte...
Både tråkigheter och trevliga saker - livet helt enkelt!

Tillbringade en helg i Småland hos min käraste vän, som också är en inbiten stickerska. Blev det nått stickat då... inte en maska!! Garnaffär besökte vi också, kom ut helt tomhänta! Vad är det som händer?! Men vi pratade desto mer, och hade en fantastiskt mysig helg! Och det var ju huvudsaken!

Har blivit ett år äldre, men åldern börjar bli väldigt oväsentlig :-) Det är knappt man minns hur gammal man är nu för tiden, haha! Har i alla fall blivit hjärtligt gratulerad från alla håll och kanter, och hemmet är fullt av tulpaner! Det är bra att fylla år på tulpanens dag!



Och sen strax före jul har det legat en fårskinnspäls i hobbyrummet som pockat på uppmärksamhet. Förra helgen tog jag itu med projekt fårskinnskuddar! Två gamla linnefärgade kuddfodral åkte in i tvättmaskinen ihop med svart färg. Syddes sen om till 30 x 40 istället för 40 x 40.


Sen åkte saxen fram och fårskinnspälsen från Rusta slaktades till två 30 x 40-bitar. Sen har jag för hand sytt fast pälsen på fodralen med skinn-nål, det känns i mina fingertoppar kan jag säga! Första kudden blev klar idag, och jag är nöjd. Det skall bli väldigt varmt och mysigt att ha en fårskinnskudde i svanken i fotöljen. Två fårskinnskuddar för 300 kr, det gillar jag!



Ikväll har jag lovat mig själv (inte maken :-)) att hans raggsockor äntligen skall bli klara. Bara sista hälen som skall stickas ihop, sen skall trådarna fästas. På tiden!! Dessa påbörjades för två vintrar sen efter att jag gått på kurs hos Madam Kruz med Tootitosh-Tina och lärt mig sticka sockor från tån och upp med timglashäl (?) på magic loop. Första paret till mig själv gick ju bra, dom gjordes ju på kursen. Makens hängde upp sig när jag kom till hälarna, hur var det nu man gjorde... Vips hamnade dom i ufo-korgen och vintern tog slut. Förra vintern kom dom fram igen, tillsammans med beskrivning och jag lyckades få till en häl - som jag inte blev nöjd med! Ner i korgen igen, nya projekt startades och så var den vintern också slut :-)


Men skam den som ger sig, denna vinten kom sockorna fram igen. Jag löpte upp hälen, stickade i en markör-tråd och fortsatte upp på skaften för att komma vidare. Sen har jag stickat i "utbytbara hälar" som jag avslutar med kitcheners stich över de sista maskorna för att slippa få en "ihopsnurpt" avslutning på hälen. Så nu kan maken äntligen få sina sockor och vintern lär inte var slut än på ett tag, för brrr... så kallt det är!

Såg idag att bloggen passerat 80.000 besökare, wow! Tack för att ni fortsätter besöka mig trots att det är glest mellan inläggen! Det borde firas, men medan jag funderar på det får ni njuta av alla mina födelsedagsblommor!




@-}-- Ha det gott! --{-@

11 kommentarer:

Tina sa...

Grattis på födelsedan! Tulpaner är den bästa vas-blomman. Jag visste inte att den hade en egen dag.
Det är nog bäst att jag firar den imorgon med att handla två buketter, så kan den ena få vara din lite extra.
Fint att du fick ihop sockparet till slut. Det är så bra att det finns många metoder att pussla i hop sockar med.

Blenda sa...

Grattis i efterskott! :-D

Tycker inte att du ska ha några betänkligheter över att det tar lite tid mellan inläggen! Det ska vara roligt att blogga, annars kan det ju kvitta! Man har så mycket krav på sig ändå i dagens samhälle.

Ha det gott/Blenda

Eva S sa...

Härligt med tulpaner så här års. Fina blommor du fått.

Myggan sa...

Grattis i efterskott!
Dina kuddar blev fina. Smart med återbruk och egen uppfinning. Ullprodukter brukar ju inte vara billiga precis.
Makens sockar ser sköna ut. "Mönster-afasin" brukar drabba mig också när jag låter UFO:na ligga för länge.
Jag håller med föregående, bättre få inlägg än inga alls. =)
/Anna

Unknown sa...

Grattis vilka underbara blommor du fått. Så mysigt med kuddarna inte visste jag att det fanns fårskinn på rusta va kul. Härlig färg på sockarna. Önskar dig en mysig vecka kram Beijan

Steekjes en Stygn sa...

Grattis på födelsedagen. Härligt med alla blommor du fick.Det där med Ufo-korgen känner väl alla handarbetare igen. Duktig att dem här sockorna blev färdiga. Dem skulle behövas även här.Fy vilken vinter vi har. Kaos på vägarna (fast inte en sån hemskt olycka som i Sverige),på spåret och flygplatsen.
Jättefina kuddar.Fint med återvinning.
Ha det gott
Anje

Tina sa...

Grattis!

Så smart ide att göra om till kuddar och billiga blev dom :)

Susilull sa...

Tack för era gratulationer!!

Pysselfarmor sa...

Grattis i efterskott. Skönt att sockorna blev klara nu när det är så kyligt - ja, åtminstone här i Stockholmstrakten.
Din räknare visar antal sidbesök - inte antal besökare. Den ändrar antalet när jag klickar på en rubrik. Tänkte att du kanske ville veta det....

Hedvig sa...

Grattis! Och vilken fin kudde! :)

Anna sa...

Hej jodå det var allt Tina som hjälpte mig. Hon har ju bra filmer på hur man stickar tå upp sockor på sin blogg. Mkt bra men nu var det mina avigmaskor som var för lösa och det påverkar slutresultatet hur tight man drar åt redan när man gör den första delen i hälen. Det hjälpte även att ha en metallsticka, jag har 2.25. Innan har jag stickat med en 2.5 i trä vilket gjorde att jag fegade när jag skulle dra åt för trä är ju skörare. Svårt att förklara! Men nu hoppas jag övning ger färdighet.