fredag 24 augusti 2012

Njutit av en ledig dag

Det var en intensiv helg och en intensiv vecka. Det har hunnits med Kulturkalas och en väldigt lyckad och rolig tjejträff. Det har varit både sommar och höst. En kväll i veckan tog jag på mig raggsockar!!

Men idag har jag varit ledig och njutit av sol igen. Förmiddagen ägnade jag åt klädshopping, en kommande långhelg i Skagen med tjejgänget närmar sig och då måste det ju ekiperas lite :-)
Helt utan stress tog jag den tid jag behövde och hittade också det jag behövde, tror jag...
Sen en cappuccini på Espressohouse och så for jag hem igen och tillbringade eftermiddagen på altanen.


Fäste de få trådarna i lintröjan som var kvar att fästa och stickade på en liten liten "ärmkant", hängde en tvätt och sen satt jag bara och njöt av solen och all grönska runt omkring mig. Det är lite sorgligt att allt blommar som bäst när stunderna ute blir glesare och det snart är dags att plocka in allt inför hösten!


Bägarrankan är fantastisk och passionsblomman har troget blommat hela sommarn, nu har det kommit en massa små frukter, kan det bli passionsfrukter tro...


Funderar på hur jag skall övervintra dem, någon som har nått bra tips?

Tomatplantorna dignar av röda tomater och jag plockar i en rågad näve varje dag!


Fick en stickling av årets pelargon "First Yellow" av svärmor, och nu blommar den. Den är jättesöt!
Luktärterna är ljuvliga och klockrankan växer så det knakar, men det har tyvärr inte blivit några blommor.



Ikväll är det sista kvällen för säsongen som fina Restaurang Vatten har öppet sent och det är idag exakt 28 år sedan maken och jag "blev tillsammans" så då passar vi på att fira lite!

Ha en riktigt skön helg!!






7 kommentarer:

Bland nystan o papper sa...

Åh så fina blommor ni har på er härliga oas. Ja det blir lite kluvet att det blommar så fint när man börjar bli sugen på att städa inför hösten.

Grattis till de 28 åren :)

Kram

Steekjes en Stygn sa...

Önskar er en underbar kväll.Det är väl härlig att bara sitta och njuta av allt det vackra som trädgården fortfarande bjuder på.Fina växter du har.
trevlig helg
Anje

Blenda sa...

Grattis till 28 år! :-) Bra jobbat!

Din altan ser fantastisk ut med alla blommorna! Härligt!

Ha en bra helg!/Blenda

Myggan sa...

Grattis!
Håller med om den fina altanen. Jag fick en bägarranka i somras och den har blommat helt otroligt sedan dess. Givaren sa att man kan ha den inne som krukväxt under vintern och sen ställer man ut den nästa sommar igen.
/Anna

Mia stickar sa...

Brukar säga att jag jobbar för att kunna njuta av ledigdagarna! Så fina blommor du har runt om dig!

Pysselfarmor sa...

En så snygg topp du stickat! Var som en hamster när det gällde pelargonier ett tag och hade nog ett 60-tal olika sorter. Har dem i ett svalt utrymme i min källare, med växthuslampa. Så ett år var det tydligen en "farsot" som härjade bland pelargonier, inte bara hos mig, och alla sådana där korsade framtagna sorter dog. Kvar har jag de gamla sorterna....ja man förstår ju varför de kallas de "gamla" ;-) överlever allt ungefär som torpväxterna. Och nu skaffar jag inga nya eftersom vi är bort 4-6 veckor varje sommar och det är stackars grannen som blir drabbad av all vattning och skötsel.
Så härligt ni kommer att få det i Skagen. Där är så vackert! Vet inte om ni har bil med er över till Danmark - tänk på isåfall att det inte är så långt till Isager men det vet du säkert redan.

Maria sa...

Grattis på "28-årsdagen"!

Tack så mycket! jag hoppas att vi kommer att trivas. Vi har ju trivts på Sørlandet i två år så det kommer nog att gå bra! Det är så mycket närmre Göteborg också. det är det allra bästa. Men jag kommer sakna närheten till havet som vi har här på ön!