söndag 2 september 2012

Restgarnsprojekt !




Har startat ett stort men ändå snabbstickat (hoppas jag) restgarnsprojekt. Stickar med stickor nr 8 och i slutändan skall det förhoppningsvis resultera i en poncho! Jag gillar att blanda garner och tekniker, och fick lite blodad tand efter att ha stickat lin-toppen, som var just ett sånt projekt.
Det började med att jag plockade upp ett ufo ut gömmorna. Nån som kommer ihåg den här…?


En brun luddig kofta där ärmar skulle stickas på och något göras för att få den vidare nedtill. Började sticka en ärm medan jag rannsakade mig själv. Vill jag verkligen ha en luddig brun kofta…
Nej! Jag vill ha en luftig poncho i bruna toner, och lite ludd. Japp, det får det bli istället!


Så nu återanvänder jag luddgarnet blandat med andra bruna nystan som jag inte har så många av, och hoppas jag får ett plagg som jag har användning av. Hittade inget mönster som stämde med det jag har ”i huvudet”, så jag kör ett eget race som vanligt, med inspiration från den här Drops-ponchon.


Här är garnerna jag blandar; Fairytale alpacka med mohairkänsla fr Du Store Alpakka får stå för de luddiga inslagen och Granite ull/bourettesilke fr BC Garn och Babyalpacka fr Sandnes får bryta av med sina strukturer i ett hålmönster. Det blir härligt mjukt, lätt och lagom fluffigt!


Eftersom kragen var det enda jag egentligen verkligen gillade på den luddiga ufo-koftan, tänker jag sticka på en liknande krage i luddgarnet, på ponchon. Japp, så är i alla fall tanken! :-)

Ha en skön söndag!!




7 kommentarer:

Rosenvante sa...

Det där ser verkligen urtjusigt ut. Gillar det där med blandade garner.
Har missat ditt förra inlägg, tyvärr. Men vilken underbar altan du har och vilka blommor, oj oj, där blir man väldigt avis. :)

Fiff sa...

Det e fint att blanda garner, jag gillar det! Perfekt om man älskar restgarner som jag gör :-)

miaring sa...

Vilket lyckat projekt med blandade garner! Supersnyggt
kram Mia

Mia stickar sa...

Ser ju jätteläckert ut med de där hålvarven!

Blenda sa...

Vad snyggt det blir med de olika strukturerna! Inser att jag också måste lära mig att sticka hål-mönster.

Ha en bra vecka! /Blenda

Steekjes en Stygn sa...

Vad duktig du är att bara sätta igång, blandar garn och får fram urtjusiga saker.Fint med olika strukturer.
Ha det fint.
Anje

Bland nystan o papper sa...

Tror din poncho kommer bli jättefin, ser väldigt snyggt ut med det där luftiga och ja, håller med om den goa kragen :)