tisdag 1 maj 2012

Sköna maj välkommen!

Valborgsmässoafton firade vi hos dottern som fyllde 22 år! Självklart flaggade vi, och det gjorde väl ni också, för henne på denna allmänna flaggdag! ... är det någon annan som fyller år också... jasså...

Och vilken dag det varit idag! 1:a maj har verkligen gjort skäl för uttrycket "sköna maj"!


Vi välkomnade den sköna månaden med att inviga vår nya möbel på nya soldäcket! Jag är så glad att vi byggt denna platsen, här är nästan alltid lä (på Västkusten är det blåsigt emellanåt) och jag har äntligen fått en plats där jag kan dricka mitt morgonkaffe och njuta av solen! Stackars maken klarade tyvärr bara av förmiddagen ute innan han fick gå in och barrikadera sig, det var mindre kul. Han är pollenallergiker (bl a) och idag var det extremt höga halter björkpollen här ute hos oss. Så han fick ha inomhustjänst och jag fick greja ensam i trädgården idag, vår rosenhäck blev rensad och mina små frösådda plantor blev omplanterade och några stunder i solen i soffan blev det också såklart.


Av fem frö Klockranka blev det fem plantor, full pott. Men av fyra frön Ricinpalm bidde det bara en planta, och det var ju egentligen bara en jag ville ha. Nu har dom fått stå ute och sola sig lite, får vänja dem vid utelivet så sakteliga.

Min passionsblomma lever fortfarande ;-) och förärar mig med en nya blomma varje dag! Jag bär den ut och in varje dag och jag är helt fascinerad av hur vackra blommorna är. Riktiga små mästerverk!!


Och inte en maska har jag varit i närheten av på hela den långa helgen, börjar nästan känna mig "avvänjd", ack hemska tanke. Men så länge min axel mår bäst av att inte sticka så låter jag bli. Alltså inte så mycket stickrelaterat i mina inlägg framöver, får försöka fylla dem med annat.

Ha det gott!!

8 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

När nu den sköna maj är här och du har en underbar utemöbel är det väl inte allt för svårt att låta bli maskorna. Lite pyssel med frö och plantor ....och timmarna rusar förbi.
ha det gott och njut.
Anje

Blenda sa...

Vad fint soldäcket är, och vad härligt somrigt det ser ut!

Ha det gott/Blenda

Garntrollet sa...

Det låter ljuvligt med soldäck och det ser verkligen härligt ut. Jag har testat BB Garnier och den är helt ok, ganska "lätt". På 80-talet hade jag en ansiktsfoundation från Jane Hellen (tror jag det var)som var som mousse, superlätt och som huden verkligen sög in. En sådan skulle jag vilja ha. Den kom på en liten röd "mousseflaska" :-)

Jag tycker att dina kärnor gav hög utdelning! Jag har försökt plantera olika palmer i flera år, men aldrig fått upp någonting, så jag har gett upp.

Härlig blombild! Hoppas att ni får fint väder även kommande helg.

Ewa sa...

Tack :) Ja, och den är himla kul att virka.

Kul att du kikade in till mig. Återkommer gärna till din fina blogg.

Mvh
/Ewa

skapa och inreda sa...

Härliga utemöbler på din fina soldäck.
Att sitta ut och njuta av sol, värme och en liten fika nu när det är så fint väder är hög livskvalitet :)

Bland nystan o papper sa...

Mmm, skön hörna att njuta i :)

teresa sa...

Vad härligt du verkar bo o vilken mysig plats du fått. Det är svårt att hitta ersättning för stickningen men i perioder klarar man det :). Finns ju faktiskt väldigt mkt annat att göra också, även om man helst vill sticka...
Ha en fin helg, om än inte som vädret på 1 maj!

Torprosen sa...

Åh, vilken underbar solhörna ni skapat er. Visst är det helt underbart ute nu, man bara njuter av allt vackert.Tråkigt med din axel, hoppas du snart kommer igång igen. Ha en riktigt go dag! Kram Torprosen