torsdag 24 maj 2012

Ack, värmeland du sköna!

Plötsligt kom den, den efterlängtade värmen!
Väldigt varmt blev det t o m! Men man får ju INTE klaga!
Jag försöker tänka så här, när jag tycker det blir lite väl varmt, lite för plötsligt; 


- Så här är det när du kommer till Thailand också! De första dagarna nästan storknar du i värmen, då är det bara att ligga lågt och acklimatisera sig, dricka massor och tänka: ÅÅÅH SÅ SKÖNT!!
Och efter två dagar är det: åååh, så skönt och härligt! För jag gillar ju sol och värme!
Jag har dock full respekt för att alla inte gör det, det finns mycket som gör det jobbigt för många när det blir för varmt. 


I helgen tänkte jag klippa gräset (pollenallergisk man = min uppgift för det mesta), men hade fullt upp med annat. Tar det på måndag tänkte jag.
Måndag… tisdag… onsdag… torsdag… - alldeles för varmt för att klippa gräs!!
Långt är det, men jag tröstar mig med att det växer i alla fall inte mer nu när det är så varmt och torrt! Så istället för att klippa gräs och svettas floder, svettas jag lite lagom och njuter av solen. Igår blev det en efterlängtad båttur! Vid halv åtta var det fortfarande ljuvligt varm i solen, man ville bara inte åka hem.


I vattnet var det inte lika ljuvligt varmt, men 15 gr gick badtermometern upp till, så jag badade faktiskt fötterna. Övriga kroppen väntar gärna med bad till det blir 20 gr :-)


(Halvtaskiga mobilbilder i motljus)
Några ynka varv på den "gröna ormen" blev det också. Den uppmärksamme som läste förra inlägget och jämför med förra sommarens båt-stickningsbild kanske tänker – har hon inte kommit längre på en hel vecka…? Jodå, nog hade jag både stickat färdigt sjalen och börjat virka kant runt….


Så fick jag för mig att jag skulle mäta den lite, den verkade inte helt ok… 


Shit, jag hade ju missat i beräkningen när jag gjorde minskningar (i förhållande till ökningarna). Den ena änden var betydligt längre än den andra!! Och då menar jag verkligen betydligt, inte lite grann, då hade jag struntat i det. Så det var bara till att löpa upp nästan halva sjalen och börja om! Tur detta är en rolig och snabb stickning!! 


Imorgon är jag ledig och ser verkligen fram emot att börja morgonen med kaffe och stickning ute i solen! Och sen är det kanske bäst jag snabbar mig och klipper gräset innan det blir för varmt… 


Ikväll skall jag hålla tummarna för Loreen i Eurovisions semifinal!




(Fattar inte varför det blev så stora mellanslag i inlägget idag...)

5 kommentarer:

Sunna sa...

15 gr var modigt att doppa tårna i ,gräsklippning är verkligen inte kul, kanske skulle köpa mannen en gasmask..här ska vi också hålla tummarna för looren, ha det gott

Anna sa...

Hej ja det känns som att det är läge att bada snart när det är så varmt. Jag är glad att maken klipper gräset hemma. Härligt ni har det!

Saltflingan sa...

Låter som ni har en härlig semestervecka, en härlig tid på året att vara ledig även om det är lite väl varmt för att vara maj.

Blenda sa...

Och det är så härligt att man är ute mycket när det är sommar som nu, problemet är bara att jag kommer i säng så sent att det blir jobbigt när jag ska gå upp på morgonen... :-D

Ha en bra helg! /Blenda

Cecilia sa...

Det är både härligt och jobbigt med värmen! Men vi behöver nog en hel del efter denna långa kalla vår....

Irriterande när det blivit fel, sådär. Men lika bra att ta itu med det, så blir man nöjd med resultatet!