tisdag 27 mars 2012

Luddig stickning version 1

Någon som kommer ihåg min luddiga stickning? Startades för ett tag sen utifrån detta Drops-mönster och gick som på räls upp till midjan. Där improviserades olika varianter av garn och mönster men inget kändes bra och jag har inte heller bloggat om det. Så kom stora tröttheten och "luddet" hamnade i träda. Tog upp stickningen igen för nån vecka sen, struntade i ha någon form av "midjeparti" och körde vidare upp till ärmhålen. Blev missnöjd igen när jag insåg att jag gillar inte modellen som bara skall knäppas i brösthöjd och sen "spreta isär" nertill, suck... Vad göra...
Bestämde mig för att köra på och sticka färdig kragen och se om jag blev nöjd med den.


Och det blev jag, jättenöjd. Har inte bestämt än om jag skall göra en liten ärm eller bara virka en kant runt ärmhålen och ha den som väst. Nu har jag en idé hur jag skall lösa nederdelen som jag inte gillar.


Den "spretar" alldeles för mycket, inte alls smickrande för en figur som inte är trådsmal. Känns som "lilla" magen blev en jättemage! Min posé för att försöka fota mig själv var inte heller så smickrande, ha ha...

Att försöka löpa upp koftan/västen nerifrån är nog inte att tänka på i detta luddiga alpackagarnet. Men visst kan man väl sätta saxen i den, i midjehöjd nånstans, plocka upp maskorna, löpa upp den avklippta delen och sen sticka uppifrån och ner och samtidigt öka så att den blir vidare?! Det kommer förmodligen en version två av den här luddiga stickningen :-)

Go´kväll!

2 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Det tror jag nog att det skulle kunna fungera. har själv en (icke hemstickad)kofta som ser ut som din med "smal"midja och en "vid"kjoldel.Passar figuren(och magen) väldigt bra. Lycka till.
Anje

Rosenvante sa...

Oj, vilka idéer och så stort det låter. Men att rimpla i det garnet låter jobbigt, det brukar ju bara ludda ihop. Hoppas du kommer på hur du ska göra och att du är helt säker innan du startar.