söndag 18 mars 2012

Cementblandare och snabbstickning

Helgen har varit en riktig "självpeppar-helg". Kroppsarbete, shopping och snabbstickning - bra saker som piggar upp en vintersliten kontorsråtta!

Jag har varit 1:e tombola-maskinist :-) - dvs jag har skött cementblandare, fyllt hinkar med cement och burit vatten i massor medan maken gjorde ännu tyngre sysslor. Vi har gjutit nya golv i blivande tvättstugan och hallen utanför. Det var kul att "klabba runt med gegga", har alltid gillat lera och sånt. Som 5-åring "cementade" jag om vår trappa, ett tjockt lager med blålera på varje trappsteg lyckades jag smeta ut jämt och fint. Kommer inte ihåg det själv, men jag har fått höra det många gånger, mamma var inte glad på mej...:-)

När arbetsdagen var slut var det kul att hitta ett fint paket i brevlådan! Självklart var innehållet garn! Skulle köpa en ny KnitPro-kabel men det blev lite till, på rea hos Hippstick hittade jag detta jättenystat "ALP Oriental".


Ett sånt där blandgarn med massor av olika garner och färger. Grundfärgen är brun och det medföljde ett danskt mönster på en snabbstickad sjal, färdiga fransar hängde ihop med nystanet. I bakgrund tre nystan M & K Eco bomull i mullvadsbrun färg, har snöat in lite på denna färgen.

Det passade bra att köra igång med ett avkopplande snabbprojekt, när man trött och mör i kroppen sjönk ner i soffan på kvällen. De största stickorna jag hade var nr 12, skulle egentligen varit 15 el 20, stickade så löst jag kunde. Men hjälp så jobbigt att sticka med "vanliga" stora stickor, jag som alltid stickar med rundsticka! Armstöden på fåtöljen var i vägen hela tiden och både axel och handleder ömmade när jag var klar, men när kvällen var slut var sjalen färdig!


Det blev en ganska fräck sjal, modell stor och varm, kanske lite fel tajming nu när vintern är slut och våren är i antagande :-)


Den fick klart godkänt av dottern, som varit hemma på besök. Självklart fick hon ställa upp som modell!


Stickade inte efter mönstret utan körde en egen variant, nerifrån och upp, med några räta varv emellan åt. Ville inte sticka efter mönstret och börja uppifrån och ner, och riskera att garnet inte skulle räcka.


Jag har också varit i Göteborg och shoppat, fikat och gått på vernissage, kul! Hann med tre garnaffärer; Strikk, 2Knit och Tummelisas Garn. Några lyxnystan på rea, en ny Gudrun Sjödénkofta (jag är inte den färgglada typen utan den som ständigt dras till svart), en liten vårsjal och ett par skor blev dagens resultat. Det var bara ny väska som saknades, min favoritshopping består av fem saker;
sjalar - koftor - garn - skor & väskor, i den ordningen, tror jag... :-)


Nu skall jag unna mig en skön söndagskväll!
Önskar er också en skön kväll och en ny bra vecka!

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Det jag inte fattar är hur många timmar du har på dygnet?
Hur hinner du med allt?
Fräck sjal du gjort, lite kul med färgklickar och även om det är vår nu och snart slut med sjaltider så kommer det ju en höst snart igen.
Hoppas bara du inte dragit på dig värk i kroppen efter den här helgen, njut nu av kvällen.
Kram

Maritas Maskor sa...

Oh vilken snygg sjal!! Jätteläckert garn verkligen!
Vad mycket roligt att titta på i ditt inlägg! Massor av härligt garn!

Tina sa...

Låter som en toppenhelg!
Kroppsarbete och shopping. ;)

Madeleine sa...

Den där blev ju hur tjusig som helst! Vad skoj med lite udda garner!

Sunna sa...

wow va duktig du är och grymt läcker sjal