måndag 19 december 2011

Julen är röd och vanten är brun...

Så var det måndag igen!
Helgen har varit intensiv men rolig! Julgransinköp och Ikea-besök på fredag.
Julbak och äggost-görande, Liseberg och restaurangbesök på lördag.
På Liseberg var det knökfullt med folk, hade inte förväntat mig annat heller.
Har börjat tröttna på traditionen att vi måste dit varje år med hela halva släkten...
Däremot är det väldigt trevligt att vi sen avslutar kvällen på en mysig restaurang allihop.
Och jag levererade den beställda lila Tibetmössan till syskonbarnet! Gissa om hon blev glad! Hon tyckte den var jättefin, sprang iväg med den för att spegla sig, och kom tillbaka ännu gladare! Och jag blev såklart lika glad!


På söndagmorgon bestämde jag och dottern oss för att ta in och klä granen! Lite tidigare än vi brukar, men nu tyckte vi att granen skulle in. På med julmusik och fram med alla kulor. Och ja, det blev en fin gran i år också, allt i rött, precis som vanligt!! Sen följde vi med dottern hem till Trollhättan. Där var det lite snö och genast blev julstämningen ett snäpp högre! Åt lunch tillsammans innan det var dags att åka hem för att ta emot en drabbning av släktingar igen! Min sida av familjen den här gången. Glögg, julmys och äggost mm fick avrunda helgen!


 Underbara julröda tulpaner i ett stort fång fick jag av broder med sambo. Ljuvliga!

En liten stund fanns kvar av söndagkvällen när dom gått.
Då damp jag ner i soffan och började på en Lovikka-vante! Blev så inspirerad av alla fina vantar jag såg på Liseberg. Hade inget Lovikka-garn men tog brunt Eskimo-garn som fanns i gömmorna. Har saknat ett par bruna vantar, så det passade ju bra! Kant-dekorationen blir i rosa. Och nej, tumhålet är inte glömt, det är på baksidan :-)


Maken vill ha ett par mörkgråa, så jag skall köpa lite "riktigt" garn, det blir en bra mellandags-stickning! Men jag blir lite fundersam när jag kollar efter garn. 
Finns det något "äkta" Lovikka-garn? Hittade flera olika tillverkare; Svarta Fåret, Järbo, Kilafors, Grunnebo Garn... Vilket är bäst, eller förresten vilket är mjukast och utan "kli"? Några rekommendationer?

Ha en bra vecka! 5 dagar kvar till Dopparedagen, snart bara 4...!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Till kräsna barn som inte gillar att det kliar och sticks har jag använd drops eskimo.

Annelis hantverk sa...

Oj så mycket du hunnit med! Liseberg är ju verkligen underbart med sin belysning. Jättefin mössa, förstår att hon blev glad!
Ha det gott
Anneli

Emma sa...

Åhh dom bruna vantarna med lite rosa kommer bli jättefina, blev sugen på att göra egna nu :)

Steekjes en Stygn sa...

Så mycket du hann med den här helgen. Den bruna vanten ser varm och skön ut. Snygg färg.
Ha det gott
Anje

Maritas Maskor sa...

Vilken fin mössa! Supersnygg! Jag förstår att hon blev nöjd :)
Din held låter som min nästan, tycker jag. Intensiv, men mycket roligt också :)
Jag har stickat lovvikavantar i dels Svarta Fårets Lovikka (de svarta med lurvig kant) och dels från Ullcentrum (de ljusgrå som jag håller på med nu).
Det är väl en smaksak vilket man gillar bäst.

Sunna sa...

vilka ljuvliga tulpaner, ha en underbar julvecka