söndag 4 september 2011

Bland nystan och skulpturer

Har haft besök av dottern i helgen. Hon är nyss hemkommen från några dagar i Stockholm och gissa vad hon hade med hem till kära mor? En garnnystan såklart!! :-)

Jag hade skojat med henne lite innan och sagt att hon måste ju köpa garn till mej! Men jag vet ju att hon är inte ett dugg intresserade av garn och stickning och hade mycket på sin agenda, så jag ville inte att hon skulle känna sig tvungen att lägga tid på att leta upp garnaffärer. Men så plötsligt fick ett telefonsamtal till jobbet: -jag står vid Litet Nystan på Söder, vad vill du ha? Oj, då kom jag plötsligt inte på nånting jag ville ha! Ta nått du tror jag gillar, sa jag till slut, nått som inte är för stickigt.


Vi har totalt olika smak vad gäller det mesta, men när det gäller färger gillar vi samma färgskalor. Så ett Crazy Zauberball-nysta i underbara mustiga höstfärger fick jag, ett mycket bra val måste jag säga!!

Det har varit en "späckad" helg, det var så mycket vi ville hinna med. Bl a var vi iväg och letade gardiner till hennes nya lägenhet. Var en sväng inne på Stoff o Stil i Bäckebol, dottern gillar att sy, i motsats till sin mor. Men kräsen är hon och inget föll i hennes smak, men däremot kom jag hem med nya gardiner till vardagsrummet!

Ett måste i helgen var också att besöka skulpturutställningen på Pilane gravfält. Nu stänger utställningen nästa helg och i mer än tre månader har den stått där utan att vi lyckats ta oss dit! Men nu så! Det är alltid spännande att se vad som dyker upp varje år. Och det är ett vackert och rofyllt område att ströva runt i.

Fast under ett träd låg ett gäng krokodiler och lurade (gjorda av bildäck!)



Någon jätte hade glömt sina glasögon, och sin kanin. Fåren är alldeles äkta och levande :)

Alla skulpturer smälter in i naturen på ett häftigt sätt tycker jag, och ser olika ut beroende på varifrån du ser dem. I Tony Craggs skapelser kan man ofta se profiler av ansikten om man tittar noga.








Nu längtar jag efter att få kasa ner i soffan efter en intensiv helg. Väntar på att åskvädret dom spått, skall braka löst också. Det har varit otroligt varmt och kvavt idag. Och i denna värme har jag storstädat, ja, jag vet, jag är inte klok. Men det var så illa nödvändigt och i veckan hinner jag inte och till helgen reser jag bort. Och maken, ja han kan också städa men han sliter med de där små sista detaljerna på vårt soldäck och det vill jag gärna att han fortsätter med. Men förmiddagen tillbringade vi i båten, så jag har slappat i solen också! Nu vill jag sticka lite, eller kanske virka, under på vilket av alla mina ufo:n...

Ha en skön söndagskväll!

5 kommentarer:

nattugglan sa...

Ja det va fint med et sånt nystan..Jag stickar ju en sjal av just zauberball..men i en annan färgskala.. det blir så mjukt.O sen vilka skulpturer..inte klokt..häftiga va de iallafall...

Rosenvante sa...

Det var gulligt av henne och härlig färg valde hon ju också.
Tänk nu på att dra ur sladdarna till datorn, säger jag vis av erfarenhet.

Skarvtjärns Greta sa...

Vilken underbar utställning

Eva Hudin sa...

Jag kanske skulle säga det till mina söner, jag vill ha ett nystan när ni kommer och hälsar på. Jag undrar vad det skulle bli :-)
Åh, så spännande med Pilane och aktiviteterna där. Har då inte hört talas om det förut och ändå är det inte så jättelångt från Falkenberg. En av skulpturerna på gravfältet ska till Falkenberg efter utställning. Klara Kristalovas blomma (liljekonvalj ser det ut som).
Vänliga Hälsningar
Eva

Samtal från min trädgård sa...

Så snällt av henne, speciellt när hon inte alls är intresserad. Och Zauberball är inte fy skam, tillsammans med ett enfärgat nystan blir det vackra vantar och mössor har jag sett.