söndag 12 december 2010

Bland tomtar och mössor

Äntligen känner jag mej lite ikapp, inte två veckor efter med allting som jag känt nästan hela hösten. Har på sistone känt mej riktigt stressad, grinig och ledbruten. Hade ont i nacke och axel efter att ha målat vardagsrum varje kväll i nästan en vecka. Stökigt överallt och inte en gnutta julstämning i hemmet.

På torsdag gick jag ut en rask promenad på lunchrasten för att vända den negativa spiralen. Det var soligt och gnistrande vintervackert ute och nordanvinden bet i kinderna. Tog en sväng in på min favoritaffär och efter en njutbar runda där inne med lugnande Feng Shui-musik i bakgrunden kom jag ut med en present till mej själv och ett mycket gladare humör.

Vår "Waldorf-ängel" vakar nu över oss. Tillverkad av svärmor

Sen gick helgen i ett flygande fläng, full fart på maken och mej.
Sista finliret på vardagsrumsrenoverigen. In med alla möbler.
Så underbart att få städa ordentligt och få gå runt och julpynta!
Nu är tomtarna på plats och fönstren putsade.
Pepparkakorna är bakade och julkorten inhandlade.
T o m en svart basker inför lördagen på Liseberg hann jag med att sticka!
(Att jag sen glömde ta den på mej, var ju inte lika bra...)


"Hemske"-tomtarna är från
60-talet, tror jag. Med åren har
dom blivit tomtarna med stort T

Vår kära tomte-familj. Tillverkad av
en lokal keramiker. Den första inköpt
på 70-talet, den sista i början på 00-talet!


Här är baskern/mössan stickad i Bris-garn (ull/soya) köpt på Syfestivalen. Ett mjukt härligt garn som trivdes utmärkt ihop med Denise-stickor 5,5 i plast. Mönstret heter Dolce Slouch fr Cascade Yarns, hittade det på Ravelry. Blev väldigt förtjust i mönstret, lätt, roligt och snyggt.


När mössan var klar insåg att jag att det är väldigt kallt ute nu, och en basker med hål i värmer inte så särskilt bra. Så jag började genast på mössa nr 2. Nu i dubbelt Bris-garn och med ett tätare mönster. Har bara kommit till mudden så det är inte mycket att visa än.

Det blir ett halvdant kort till på Dolce Slouch istället.

Lördagen tillbringade vi (och alla andra) som sagt i Gbg, fy farao så mycket folk överallt. Men jag fick iaf fixat nästan alla julklappar, hann med en snabbfika med dottern och sen sammanstrålade vi med svärföräldrar och strosade/knödde runt på Liseberg.  Kvällen avslutades på trevlig restaurang. Skööönt att slutligen få sjunka ner i soffan i sitt nyrenoverade vardagsrum och ta upp möss-stickning nr 2!!


Japp, nu är jag på G!! Julen kan snart få komma!

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

:) Då kan man bara gratulera.
Vilket fint mönster du hittat till mössan.

ankie sa...

Ja, vad skönt att få känna lugnet komma smygande.
Själv har jag tillbringat en del av helgen i ambulans o på akuten, med min mor. Det var ingen fara men läkarna ville kolla opp hjärtat o såklart kom tankarna. Ingen trevlig känsla.
Tänkte på din 1:a advent o gladde mig åt att vi inte åkte med blåljus.

Ha det gott. Ta hand om varandra.

Mia stickar sa...

JA det är inge kul när man ligger efter och stressen bara maler i en, skönt du kommit ikapp! Mössan ser jättefin ut!

Myggan sa...

Baskern blev jättfin! Du får fodra den eller spara den till lite varmare dagar.
Glöm inte att andas lite ibland, det blir jul vare sig vi är färdiga eller inte. =)
/Anna

Annelis hantverk sa...

Men så bra att du har kommit ifatt med justressen och allt är klart med renovering! Jättefin mössa!
Ha det bra!

Sunna sa...

va duktig du är som är i kapp, här är det blåslampa som gäller snart