måndag 9 augusti 2010

Alldeles, alldeles underbart!!

Japp, mörkläggningsgardinerna till båten passade och funkade bra!
Prick kl 15 på fredag när solen kom fram, precis som prognosen förutspått, lämnade vi hemmahamnen och åkte till Mollösund, vår favorithamn.

Vi sov gott och myste i vår båt, solade och badade, träffade goda vänner som också kom med båt, fikade ihop och gick på promenader i de små gränderna. Vi åt smaskig grillad entrecote på Café Emma och satt på berget vid fyren och såg en helt fantastisk solnedgång. Besökte de små sommarbutikerna, galleriet och "återöppnade" Sigurd Olssons Diversehandel – väl värt ett besök!! Och hundra gånger förbannade jag mej själv för att jag glömde kameran hemma!

Interiör från Sigurd Olssons Diversehandel  Foto: Västnytt

Vädret var helt ljuvligt fram tills på lördag kväll då stora svarta moln tornade upp sig och en fantastisk regnbåge lyste över hela Mollösund. När tunga regndroppar började falla tuffade vi hemåt, dock med ett sting av ångest, jag ville inte hem!!!

Men söndagen var också en rolig dag. Vi åkte till Uddevalla för att besöka Bohusläns Museum och se konstutställningen med Fiskebäckskilsfödde Carl Wilhelmson. Det var sista dagen och jag är glad att vi kom iväg. Jättefina tavlor och flera av originalsjalarna som kvinnorna på tavlorna bär fanns att beskåda. Självklart hann jag också njuta av utställningen om Bohusstickning. Ännu ett ställe väl värt en besök!

Carl Wilhelmsons kanske mest kända målning "Kyrkbåten"
Sen kryddade vi till Uddevalladagen med lite shopping på Torp, och tog sen den medhavda fikakorgen och klättrade upp på bergen vid Skeppsviken och kollade VM i Offshore-race. Wroom, båtar modell mindre jetplan dånade fram och tillbaka i viken, vem som vann fick jag aldrig kläm på :-)

Fort gick det kan man säga :-)
Här hann jag få med en båt!

På hemvägen stannade vi i Ljungskile och åt middag på Laxbutiken (ännu ett favoritställe) och självklart kunde vi inte motstå glassen med mängder av tillbehör från deras fina glasscafé.

Summa summarum en alldeles, alldeles underbar helg som kändes som en hel semestervecka!

Då är det ju för tur att tråkiga måndag piggades upp av att brevlådan var full av alldeles, alldeles underbara paket!!

Mitt Garn & Te 6-paket kom från Danmark, så spännande. Kolla vilka fina garner, grönt Sencha-te med jordgubb och chokladbitar som ser väldigt smaskiga ut! Irene har verkligen prickat in vad jag gillar, både grönt och orange - mina älsklingsfärger! Tack snälla för ett kanonfint paket!

Och så kom mina garnbeställningar; Ljusrosa Cascade 220, olivgrön Alpaka Fashion och ett gäng med färgglada Soft Cotton till nya disktrasor, har bara en kvar från hela min förra samling – dags att sticka nya.

Vad de andra garnerna skall bli återkommer jag till. Så härligt med lite påfyllnad i garnkorgen, inspirationen vaknar genast. Dags att börja sticka!