söndag 4 juli 2010

Virka vackert

Köpte boken Virka Vackert för ett tag sen. Den är inspirerande, med fina bilder och bra beskrivningar. Kanske lite onödigt (i mitt tycke) att ägna de första sju uppslagen åt enkla virkade trasor i olika maskor, fasta maskor, halvstolpar, stolpar, dubbelstolpar osv.












Så nu virkar jag lite vackert parallellt med stickningen på sommarkoftan.
Har provvirkat en ruta som jag fastnade för. Har en massa garnnystan i bomull, viscose o lin som är köpta för länge sen. Tycker garnet är så vackert, fin lyster och skön struktur men tyvärr helt hopplöst att sticka i. Vet inte hur många olika projekt jag startat i detta garn, men gett upp. Det snor sig och delar sig, glider runt som en orm på stickorna, ja som sagt helt hopplöst.












Skulle så gärna vilja ha något plagg i detta garn, som nog egentligen skulle varit snyggast i slätstickning med lite större maskor, men jag har inte tålamodet att sticka tror jag. Testar nu jag att virka med det, och det verkar funka bättre.
Provade med olika färger i rutorna, men det blev för stor kontrast mellan garnsorterna tycker jag, så nu kör jag en enfärgad ruta.

Tänkte virka ett gäng rutor och har en idé att använda dessa som ett slags "liv" till en väst eller kofta som jag sen byggar vidare på, på något sätt. Tänkte använda detta Dropsmönster som hjälp;

Jag är inte helt övertygad om att det blir bra så det återstår att se om detta projekt avslutas eller ej...

7 kommentarer:

Mia stickar sa...

Är det många fina mönster i boken? JA vissa garn är hopplösa att sticka i, det bara är så! Blir spännande att se vad det blir av dina rutor, västen på bilden ser jättefin ut!

Rosenvante sa...

Färgen är ju helt underbar och det ser jättefint ut virkat i alla fall.
Det finns många fina virkade plagg på drops, den du valt är jättefin.

Fiff sa...

Det låter som en bra idé! Ofta så är besvärligt garn lite mindre besvärligt när man virkar med det, så vi får hoppas det är så även i detta fall! Det ska bli spännande att se resultatet sen!

Tina sa...

Tack för att du mig inspirerade mig att virka Afrikanska blommor! När jag sett dina letade jag upp mönstret och satte igång. Jag är rätt dålig på virkning, men blir bättre efter lite övning:-)

Mia stickar sa...

Du har nåt att hämta hos mig!

Sunna sa...

vad härligt med en ny bok

Samtal från min trädgård sa...

Bra med lite boktips i värmen. Och virka gillar jag också även om jag inte har hållit på så länge.