fredag 10 oktober 2014

Ok-tröja i silvergrått!


Den här har hängt färdigtvättad och blockad ett tag, blev klar på höstdagsjämningen, det var ju passande för en sommartröja :-) 


Detta har varit min sommarstickning i båten, lagom stimulerande och lättmemorerat mönster. 
Ärmarna har jag stickat om, tyckte dom blev alldeles för korta och smala. Har också gjort den längre och med slits i sidorna, följa mönster är inte riktigt min grej. Hade först inte heller tänkt maska av och sen plocka upp maskor och sticka oket, men när jag gjorde om ärmarna blev ringningen lite för vid, och då förstod jag att en avmaskning skulle hjälpa till att få en fastare ringning som inte glider ner. Och så här i efterhand är det ganska snyggt med den markerade kanten mellan tröjdelen  och oket tycker jag.




Mönstret är från Allt om Handarbete nr 6/2014 och garnet är från Sandnes, heter Shine och består av bomull och viscose. Köpte det för länge sen i Oslo och det har påbörjats många projekt i detta garn, det har en härlig lyster och tyngd men det är lite svårstickat och delar sig lätt och det var svårt att hitta ett passande mönster, men här har det kommit till sin rätt. Det funkade inte att sticka med Knitpro, de var för vassa, det blev en bambu-rundsticka nr 4 som funkade bäst. Oket är stickat med 3,5. Det gick åt ca 425 g, så det blev 1,5 nysta över av mina 10 i lagret. Är väldigt nöjd! Kommer alldeles säkert att ha användning för denna tröjan till våren.


Bladmönstret finns på både fram och baksida, men det lyckades jag inte fota när jag var min egen fotograf! Jag modulerade lite i mönstret och gjorde bakstycket ett halvt bladdmönster längre.


Japp, det var detta för denna gången! Hoppas kunna vissa ett färdigt färgglatt projekt nästa gång!

Trevlig helg på er!

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Fin tröja och tur är väl det att man inte måste följa en beskrivning! :-)

Eva S sa...

Fin blev den i alla fall!

Hedvig sa...

Jättesnygg!

Eva S sa...

Vill önska dig ett Gott Nytt År!