måndag 14 april 2014

Det är då för bedrövligt!

Jag har helt "tappat bort" bloggeriet. Jag läser era bloggar, men är urdålig på att kommentera. Jag skriver bara inlägg när jag har något stickrelaterat att skriva om, och det är inte ofta! Att skriva inlägg om lite av varje som händer runt mig har jag helt tappat bort. Och det är jättetråkigt, saknar verkligen bloggandet när "det var på topp"! 

För det känns som bloggandet svalnat lite överallt. Många "bekanta" har slutat blogga. Det känns också som väldigt få kommenterar nu för tiden. Men allting har väl sin tid, det är bara att inse.
Och via stickvärldens bloggar har ju så många olika gemenskaper fötts, kanske fyller inte bloggen ett lika stor behov längre. Man har hittat andra likasinnande och andra kanaler, och känner sig kanske inte så ensam i sitt stickintresse som i början. Plötsligt finns det events överallt och man träffas "irl" och utbyter tankar och idéer. 

Och för min egen del tar mitt projekt på jobbet fortfarande en väldigt massa tid och kraft från mig, så det där med att skriva om annat än stickning har då en tendens att bara handla om jobb, och det blir ju tjatigt att läsa om! Visst får man skriva av sig om tråkigheter ibland, men jag tycker själv inte det är kul att läsa "gnälliga" bloggar. Det är ju inspiration man vill ha - och ge! Och självklart händer det roliga saker omkring mig också, men jag har som sagt kommit av mig lite kring att skriva.

Så för att bättra på detta blir det i alla fall idag ett inlägg med lite om helgen som varit. Både jag och maken kände ett stort behov av att bara komma hemifrån. Så på torsdagkväll bestämde jag att nu blir det lyxhelg i Göteborg! På lördag skulle maken på öl & whiskymässa, det var inbokat sen tidigare. Jag åker såklart med till Gbg! Bokade bord på en mysig restaurang och på fredagmorgon lyckades jag också hitta ett bra hotellrum centralt, och med Ica-rabatt! Vi har ju bara en knapp timmes bilfärd in till stan men jag ville helt enkelt inte köra hem på kvällen, jag ville bli lite bortskämd! 

Så fick maken en rolig dag på mässan och jag fick en härlig dag att strosa runt i stan, och kanske just för att jag egentligen inte behövde något speciellt, så fyndade jag en hel del saker. Både kläder och inredning! Vi fick sen en skön em med gofika och slappande på hotellet. Och kvällen avslutades med en fantastisk god middag med gott vin till!

Efter hjortfilé med murkelsås och rotfruksgratäng som huvudrätt, blev det
creme brulé med apelsinsorbet till efterrätt! Sen var vi mätta!!
Och det bästa av allt nästan - det är ju hotellfrukosten dagen därpå!
Åh, vad jag gillar att bara gå ner till en serverad frukost och njuta länge av allt som är gott! 

Kände mig som en ny människa när jag kom hem på söndagen. Solen sken och vips hade jag planterat ut minipåskliljorna jag köpt tidigare och bytt ut granriset (!) på trappan mot påskris med färgglada fjädrar!


Bestämde mig också för att faktiskt blocka min Mochi-sjal! Stor och fin blev den, men "bubbligheten" försvann som jag misstänkte, men det får övervägas av att den blev större och att kanten blev mycket finare. Ni får ursäkta om det blir lite tjatigt med denna sjal i varenda inlägg, men nu var det sista gången den var med, jag lovar!

Roade mig med att göra ett litet collage med några av
alla de konstiga bilder som tas, när man fotar med självutlösare :-)

Nu ser jag verkligen fram emot lite exra ledighet kring påsk, skall försöka klämma in lite bloggande också!

Önskar er alla en bra vecka!

11 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Känner igen det där. Det är så mycket annat än bloggandet men ändå vil jag inte släppa det heller.
Din sjal her blivit så fint.
Kul med en liten lyxledighet. Det är något visst med att bo på hotell och bara låta sig serveras.
Ha en fin vecka.
Anje

Anonym sa...

Härligt med en hotellhelg! Det brukar göra gott för kropp och själ.
Jag tillhör dem som är dåliga på att kommentera och där bloggandet ibland flyter på och ibland blir det långa avbrott. synd som du skkriver

Anonym sa...

Härligt med en hotellhelg! Det brukar göra gott för kropp och själ.
Jag tillhör dem som är dåliga på att kommentera och där bloggandet ibland flyter på och ibland blir det långa avbrott. synd som du skkriver

Cecilia sa...

Mitt bloggande har liksom också svalnat...kommer inte på kul inlägg och orkar liksom inte, samtidigt som jag saknar det lite grand...suck! Härlig helg ni hade och fin sjal!

Eva Hudin sa...

Det är nog många som känner igen sig. Ibland undrar jag, vad håller jag på med, varför blogga? Och jag får lust att bara lägga av. Men det är trots allt kreativt och jag bloggar om allt möjligt utan att känna mig låst vid något särskilt ämne. Men man ska inte blogga för att man måste, för det måste man inte. Man kan ta en paus, och vem vet, kanske lusten återkommer.
Ha det gott,
hälsar
Eva i Falkenberg

Otaliga projekt sa...

Den där middagen gick inte av för hackor, himmel så gott det lät!
Din sjal blev verkligen jättefin, jag gillar utseendet som blir när det läggs in lite "hål"/hålvarv.
Sarah

Blenda sa...

Hej!
Men så där är det ju, allting förändras ju alltid! :-) Men jag vet inte riktigt om jag håller med dig att det rent generellt har minskat med varken bloggande eller kommenterande... Men jag tror dock att "invånarna" på nätet, förändras och rör på sig så att säga. Har också tänkt på att mitt eget bloggande har förändrats, paradoxalt nog beroende på att det tycks vara fler som besöker min blogg, och att jag tror att de vill läsa en viss sorts inlägg. Dvs om handarbetet. Förr skrev jag mer allmänna "betraktelser", men det gör jag nästan aldrig numer. Och jag vet egentligen inte om jag saknar det eller inte...

Vad himla mysigt det lät med en spontanhelg så där! Jag är alldeles för ospontan känner jag nu.

Din sjal är jättefin, så det är helt ok att du visar den igen! :-)

Glad påsk på dig!

Rosenvante sa...

Precis så har jag också funderat. Ibland undrar jag om det inte vore bättre med en gilla knapp som på instagram, då slipper man ju skriva men visar att man varit där på ett enkelt sätt. Jag läser ju bloggar på min platta och jag gillar liksom inte att skriva från den och då blir det ofta att jag tittar och tänker att jag ska gå tillbaka från datorn och skriva och då glömmer jag det. Själva bloggandet har också blivit sämre eftersom jag inte kan lägga in kort från plattan och måste göra det från datorn, dålig ursäkt jag vet. Men vi kan väl försöka hitta tillbaka igen, även om det blir lite mera sällan än förr.
Mysiga dagar ni fick ihop, bra att ni gör sådana sköndagar ihop för det lyfter ju vardagen.

Maritas Maskor sa...

Vilken snygg sjal!! För varje snygg sjal så kommer det en ny på listan :)
Jag känner också att det har blivit mindre och mindre av bloggande. För egen del, så har det hänt saker i familjen som gör att jag inte längre har så mycket tid över och då blir det mest att jag läser bloggar från mobilen. Den tycker jag att det är jobbigt att kommentera ifrån, så då syns det ju inte att jag har varit där...Sen vill jag ju gärna hinna att sticka lite också. Sen känns det som att kvällarna är slut.
Många är nog mer på Instagram tror jag. Det är som Rosenvante säger, att där går det fortare att bara gilla om man inte har tiden att skriva en hel kommentar.
men, det är ju roliga att läsa inlägg på bloggarna, det blir mer rejält tycker jag, så man får väl skärpa till sig helt enkelt :)

Maritas Maskor sa...

Vilken snygg sjal!! För varje snygg sjal så kommer det en ny på listan :)
Jag känner också att det har blivit mindre och mindre av bloggande. För egen del, så har det hänt saker i familjen som gör att jag inte längre har så mycket tid över och då blir det mest att jag läser bloggar från mobilen. Den tycker jag att det är jobbigt att kommentera ifrån, så då syns det ju inte att jag har varit där...Sen vill jag ju gärna hinna att sticka lite också. Sen känns det som att kvällarna är slut.
Många är nog mer på Instagram tror jag. Det är som Rosenvante säger, att där går det fortare att bara gilla om man inte har tiden att skriva en hel kommentar.
men, det är ju roliga att läsa inlägg på bloggarna, det blir mer rejält tycker jag, så man får väl skärpa till sig helt enkelt :)

Eva S sa...

Men så här verkar alla "gamla" bloggare känna. Vi är alla så stressade och det är enkelt att klicka gilla. Saknar många av bloggarna som var igång när jag själv började. Fortsätter envist. Det känns mysigare än fb på något vis. Sjalen blev fin och det ska bli härligt med påskhelg. Hoppas på lite solsken också. Ha det gott!