måndag 11 mars 2013

Fondbyte & knappsortering

Läget är ungf det samma som i förra inlägget, alltså soffläge :-)

Men idag är jag "klar" i skallen, snyter mig inte stup i kvarten och har bara haft två hostattacker hittills. Och jag har sovit nästan hela natten, underbart! Imorgon kan jag nog friskförklara mig!
Och med hjärnan i funktion igen har jag idag bytt/omfördelat mina pensionsfonder!! Det där oranga kuvertet ni vet... I år gav det mig en kick att verkligen ägna mig en stund åt att kolla över mitt pensionskapital. För egentligen tycker jag det är lite intressant, det bor en liten gambler i mig, en försiktigt sådan:-) Först bestämde jag att två fonder skulle bytas ut, bestämde sen att ändra fördelningen lite och inom vilket område jag skulle välja nya fonder. Efter lite jämförelser av utveckling och fondavgifter och min egen magkänsla valde jag sen två nya fonder och ändrade fördelningen!

Väldigt lätt gjort faktiskt! Nu känner jag mig verkligen helnöjd!!
Tro inte jag är duktig på att göra detta regelbundet! Vissa år hamnar det oranga kuvertet oöppnat i ett skåp. Detta var nog tredje gången jag ändrar sen ppm-sparandet infördes.
Varför inte ägna en halvtimme åt din framtida pension du också!
Ibland behöver man en extra spark därbak, ikväll skall jag "sparka" lite på maken också :-)

Och förutom att byta fonder har jag sorterat knappar, ett lite mer handfast sparande kan man säga:-)  Men min knappsamling är ganska blygsam. Fick en jättefin chokladask i julklapp, en klurig sådan. För att kunna öppna upp de olika lagren måste ett lock i botten också tas bort. Nu har asken blivit knapp-ask. Har sorterat lite efter färg och sort. Mina stora kokosknappar fick tyvärr inte plats så dom får bo i en annan ask så länge.

"Life is a box if chocolate!"


2 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Vilken bra ask du har där. Även jag får det stora orangea kuvert men det innehåller inget spännande. Det meddelar för det mesta att allt kommer att bli som det redan är.
I.o.m. Att jag bodde och jobbade så länge i Sverige får jag pension därifrån men samtidigt får jag mindre folkpension här för att jag bodde utomlands. Jobbigt.
Bra att du mår bättre men ta det försiktig .
Anje

Mia stickar sa...

Mina knappar som or i en salig blandning i en plåtburk blev väldigt avundsjuk på dina knappar!