tisdag 11 december 2012

Semesterminnen del 2

Innan jag börjar med reseberätteler och bilder - såg ni Nobelmiddagen igår?!
Jag missade tyvärr "intåget och alla klänningar" men njöt av Circus Cirkörs fina Knitting Peace-nummer. Snacka om att stickningen marscherat ända in i finsalongerna!

Jag skall inte "terra" er ända fram till jul med soliga bilder från våra resa, nu snor jag ihop resten i detta inlägg. Varning för långt inlägg:-)
Efter vår tid på Floridas östkusten, Miami med omnejd, startade vi resan ut på Florida Keys, den långa kustvägen ut mot Key West. Och lång var den, trodde aldrig den skulle ta slut. Jag hade nog förväntat mig att man mer eller mindre skulle köra på broar nästan hela vägen, men så var det inte, många och långa delar av vägen går över alla de öar som bildar Florida Keys och den var en aning långtråkig tycker jag. Men 9-miles Bridge och alla andra broar över det turkosa vattnet var fina!

Fram på eftermiddagen nådde vi till slut Key West, där det pågick vägarbete och vi körde vilse totalt, hade ingen karta eller gps och snurrade och snurrade. Hittade till slut the Visitors center och ramlade in och utbrast; "We are totaly lost!! Guiden skrattade och påstod att man inte kunde vara vilse i Key West! När han visat oss vägen, kliver två amerikanska bikers in och uttrycker; "We are lost"!! Allmänt gapskratt!!

USAs sydligaste punkt. Här skall alla fotograferas, det var nästan kö, då tröttnar jag.
Knäppte snabbt några kort utan vare sig mig själv eller maken med på bild.

Gatorna och husen är så charmiga. Självklart åt vi Key Lime Pie och hängde på Hemingways favoritbar "Sloppy Joe´s".
Vi trodde baren skulle vara en riktig turistfälla, men det var faktiskt ett väldigt trevligt ställe med bra live-band!

På detta urmysiga B & B med perfekt läge på den lugnare delen av huvudgatan Duval Street,
bodde vi och blev serverade frukost på verandan av härligt glada värdinnan Christina! Rekommenderas!!

Den fina stranden i Key West, klart fint vatten, men kallt! Men man måste ju bada ändå,
temperaturen var nog ungf som här på Västkusten en normal sommar.

En dag solade, badade och vandrade vi på de fantastiska långa fina stränderna i Bahia Honda State Park,
beläget på en av öarna i södra delen av Florida Keys (Lower Keys)

Här sitter jag och njuter av solnedgången på Islamorada (ö i norra Florida Keys/Upper Keys). Här bodde vi på en liten strand-resort över Thanksgiving-helgen. Nästan allt var stängt på själva Thanksgiving-dagen, men vi hittade till slut en öppen restaurang, Hogs Heaven, som var ett betydligt trevligare ställe än vad namnet och skylten angav :-)

Orkar ni lite till? Ok, då kör vi en snabbis över Everglades och västkusten också, här blev det väldigt mycket stränder, sol & bad. Vi bodde i Clearwater Beach och Fort Myers, besökte Marco Island, Naples, Hickory Island, Sanibel & Captiva, St Pete´s Beach, Treasure Island & Tampa, har säkert glömt nått ställe... Shoppade på Prime Outlet i Ellenton och på Miromar Outlet i Naples - det var på millimetern och milligrammet att vi inte fått ihop våra väskor :-)

Väg 41 genom Everglades var en upplevelse, det tog några mil innan alligatorerna dök upp, men sen var dom överallt. Som tur var gick det att stanna på ett par ställe så även maken fick kolla in bestarna!
 (Har man bråttom kör man väg 75 som även heter Alligator Alley - men här ser man inga alligatorer)

ISverige har vi fiskmåsar, i Florida har dom pelikaner. Här på piren i Fort Myers Beach,
där stortrivdes vi och hade vår "hemvist och utgångspunkt" sista veckan.

Den otroligt breda fina stranden i Clearwater Beach, men jag gillar inte när det är stora hotellkomplex längs stränderna.

Den fina stranden på Treasure Island, i närheten av St Petersburg/St Pete´s Beach. Här fanns inga stora hotell.

En hel dag tillbringades på Busch Garden i Tampa Bay. Här fick maken sitt lystmäte i berg- och dalbaneåkningen.

Inte helt lätt att plocka ut bilder ur ett bildarkiv med över 900 bilder!! Men ett litet smakprov har ni fått på Florida. Det var en bra årstid att åka på, vädret var perfekt, alldeles lagom varmt och inga köer någonstans. Det var lite off-season, vilket var skönt med tanke på att det mesta ändå är "big, loud & noisy" i Florida. Västkusten är dock lugnare än östkusten och hade stabilare väder.
Det är väldigt lätt att semestra i USA, allting funkade bra, amerikanarna är trevliga och trafiken har ett lugnt och hänsynsfullt tempo, så länge man inte kör på de stora 6-filiga motorvägarna, där alla byter fil hej vilt! Jag måste säga att jag längtar tillbaka till det bekymmersfria livet i värmen...

Jag ligger två veckor efter i "julsvängen" känner jag. Fick sätta mig och skriva en liten lista idag, för att inte glömma bort nått viktigt - som att köpa julgran, julskinka, julkort och julklappar..:-)
Pepparkakor bakade jag i helgen! Och julgardinerna har också kommit upp, men putsa fönster struntade jag i. Jag vägrar julstressa, jag gör bara det jag tycker är roligt och viktigt för oss.
Tack och lov har vi lugnaste perioden på jobbet nu, så jag kommer verkligen att vara utvilad och uppladdad när bokslutet drar igång efter nyår.

Nu skall jag göra ett bildspel av mina semesterbilder - det är kul! Sticka, har jag nästan glömt hur man gör, skämt åsido...

Ha en fortsatt bra vecka!