lördag 21 april 2012

Pyssel av olika slag

Började sticka ett par Annas muddar i mitt härliga "Old Maiden Aunt-garn" som jag köpte i London. Har ganska vida ärmar på min vårjacka och jag fryser om handlederna mest hela tiden. Vantar känns lite väl vintrigt att ta på sig nu... men ett par snygga muddar!


Men jag blev inte nöjd med detta försöket, det blir en ripp-off och något annat mönster, kanske Mrs Beeton. Jag gillar helt enkelt inte rätstickning, så är det bara. Och detta garnet kommer inte alls till sin rätt med detta mönster. Synd, för det var ett roligt mönster, men det får bli till något annat garn kanske.


I bakgrunden på översta bilden syns materialet till mitt armband som jag skrev om i förra inlägget. Jag reklamerade det  hos Panduro igår. Expediten var jättegullig. Hon försökte först med olika trix och knix, klippte tråden snett och limmade den, men ack nej, inte gick det att trä in den i de små hålen. Sen ville hon ge mig en tunnare variant tråd som fanns i en annan smyckesats, men den var såklart slut i svart. Så efter lite funderande hit och dit, fick jag en hel omgång (20m) vaxad bomullstråd med på köpet istället. Jag är nöjd, nu kan jag göra ett nytt försök!

Det är kul att höra att ni tycker mitt "Hotch-potch-projekt" är spännande, det tycker jag med! Men det går inte så fort. Jag har ju bara en bild (inte helt klar sådan) i huvudet på hur jag skall göra med de olika delarna. Så jag virkar lite och gaffelvirkar lite emellanåt och funderar på nästa steg!


Sen har jag haft lite annat småpyssel för mig, sått frön bl a, till Klockrankor och till Ricinpalm. Skall bli spännande att se om det blir nått, jag brukar tyvärr inte ha nån vidare tur med mina frösådder. Och som vanligt är jag sent ute. Men en stor Ricinpalm och två Klockrankor skulle jag gärna vilja ha på vår nya altan/soldäck! Blir det inget finns ju alltid färdiga plantor i blomsteraffären :-)


Maken håller på med "stor-pyssel", han packar upp alla delar i en modulgrupp av konstrotting som vi köpt till soldäcket. Det skall pysslas ihop och bli en loungemöbel i hörnmodell som man kan vräka sig i! Mina bekymmer just nu är var de stora dynorna skall husera när de inte ligger i soffan och att grannens katt skall tycka detta är en ypperligt skön plats att gosa sig på i solen. Jag är väldigt nöjd över att jag fick tag på grå dynor till soffan, kan bara tänka mig hur svarta dynor ser ut efter några säsongen i stekande sol! Det där med Uv-behandlat ger jag inte så mycket för.
Tips på hur jag löser dyn- & ev. kattproblemet mottages tacksamt! :-)

Ha en skön helg!!

3 kommentarer:

Rosenvante sa...

Skönt att du fick hjälp och att de var trevliga också, det är ju inte självklart idag tyvärr.
Tänk så fel man kan tänka, jag trodde först det var soldäck på båten och tänkte jisses det måste vara en jättestor båt ni har, men sen ramlade poletten ner och jag förstår.
Kan ni inte köpa nått platsskydd som ni trär över så slipper ni ju bära dynor hela tiden, men katterna vet jag inte vad man gör åt, kanske det finns spray som man kan spraya på i djuraffären, förr fanns ju nått som hette fy, men jag vet inte vad de har idag. Hoppas du kommer på nått.

Steekjes en Stygn sa...

En av våra kattor tyckte att min nya persiska matta var till för henne så hon använde den att vässa naglarna på.Har försökt med en massa olika och väldig dyra produkter att hon skulle låta bli men hittills har ingenting hjälpt och mattan får jag snart slänga.Du får nog ta plast att täcka över. Inte roligt men nödvändigt.
Ha en fin helg
Anje

Bland nystan o papper sa...

Tack! Roligt att känna att man är "saknad" här ute i rymden ;)
Jo träden står nog mer skyddade här i stan, de blommar fint. Jag är jättesugen att så och plantera på min balkong men det får vänta lite. Jag sår direkt, plantorna härdas bättre då, kommer förstås upp lite senare.
Kattproblem, hm, de brukar inte vara så förtjusta i citron. Att spraya vatten på dem gillar de inte heller men då måste du förstås stå på vakt. Hoppas det löser sig och att helgen varit fin!