måndag 5 december 2011

Virkat lock!

Aktiviteten i Tomteverkstan fortsätter. I helgen var det paketinslagning som gällde. Köpejulklapparna var klara, men det hindrar ju inte från att tillverka lite bonusklappar!

Jag brukar inte sticka/virka julklappar, i alla fall inte på beställning, det skapar bara stress och olust. Och jag vill ha julen stressfri och skapandet lustfyllt! (Det får bli "månadens ord" till mig själv!)

Så därför skapar jag nu lite julklappar bara för att det är roligt och det inte finns några krav alls på att dom måste blir färdiga - för då kanske dom bli färdiga :-)

Första lilla klappen ut blev ett virkat lock till en burk fylld med Provence-kryddor till svärmor. Köpte en del kryddor i Frankrike, men dom låg i papperspåsar och det kändes inte som någon bra förvaring. Har letat efter fina små burkar länge utan resultat.


Men så fick jag se Frisky Frogs fina virkade lock och det var ju en strålande idé, att jag inte kunde komma på den själv!? Jag är ju burksamlare, så det var inte svårt att hitta en fin lagom burk i hyllorna! Och virkeli-virk så var locket klart, virkade på känn, inget mönster.


Den lilla buketten ovanpå är jag inte helt nöjd med, den kanske görs om. 
Den skall iaf föreställa lite oregano, basilika och lavendel. 
Rosmarin ingår också i kryddblandingen, men någon sån kvist fick jag inte till. 


Och så till slut en liten sidenrosett runt. Det fanns ju också i samlingarna.

För ni slänger väl inte alla tunna sidenband som sitter i kläder nu för tiden!?


Dom sparar jag i en burk, mycket bra att ha till allehanda små projekt och presenter!


Nu tror jag det får bli en liten stund till i Tomteverkstan!




10 kommentarer:

Blenda sa...

Bra idé! Och jag sparar också sidenbanden...

Ha det gott/Blenda

Rosenvante sa...

Men så fin den blev. Så mycker mera det blev med en gång, och så är den ju speciell, ingen annan har ju en sådan. Fiffigt....

Mia stickar sa...

Så jättefint! Skulle bli alldeles salig över en sådan julklapp!

Anonym sa...

Klart man sparar allt sånt.Jättefint blev burken. Hon måste bli glad helt enkelt.
Anje

Otaliga projekt sa...

Jodå, jag är med så långt som till att spara banden. Det är när "virkelivirk" utan mönster kommer in i matchen som jag hängs av. Det var verkligen jättefint. Om jag någon gång kommer till det där lustfyllda och blir klar med något. DÅ, då ska jag minsann testa jag också...

Bland nystan o papper sa...

Oj, smart det där med banden. Jag kastar dem ...

Sanna sa...

Tjusigt! Jodå banden spar jag också på..har använt en hel del av dom till julpyssel nu också.. =)

Sunna sa...

den är ju underbart fin, vilken toppenklapp

Anonym sa...

Så fint du har gjort, en mysig julklapp... Kul att du vill vara med i min utlottning...

Birgitta :-)

Myggan sa...

Det är sådana små söta julklappar som man blir så glad för. Jag tycker att du ska vara nöjd med dekorationen. Undrar om Grodan kommer ihåg att det är jul snart? ;)
Tack för de värmande orden på min blogg, allt sådant behövs just nu.
/Anna