lördag 6 november 2010

Ordning & reda och bakning på fredag

Är man nördig så är man. Jag håller på att "bygga en liten databas" över mitt garnlager, eller stash om man nu skall vara trendig och snacka internationella stickspråket.

Jag vet att man kan lägga in vad man har i lager i Ravelry, men det är alldeles för tidsödande och jag vill ha sorteringsmöjligheter. Så nu håller jag på att "slänga" in allt jag har i gömmorna i ett excelark. Jag har lagt upp kolumner för ex.vis material, färg, mängd och stickstorlek mm. Genom att sen ge kolumnerna sök- och sorteringsfunktion, kan jag lätta få fram vad jag letar efter. T ex alla röda garner, alla till stickstorlek 5 osv. Som lite extra kuriosa har jag skrivit till var jag fått garnet ifrån, (om jag nu kommer ihåg det.) Skulle ju också kunna bli lite nördig statistik av - vem handlar jag mest hos? ha ha

Tänkte jag skulle visat en bild på hur min lilla databas ser ut, men se det fick jag inte till i Blogger... Men ni som kan excel vet nog vad jag pratar om. Sen kan man säkert göra på ännu mer sofistikerade sätt, men så datanördig är jag inte.


Utöver lite databasbyggande blev fredagen en riktig bakdag. Det händer inte allt för ofta, men när jag väl får upp ångan kan jag knappt sluta. Så det blev en massa äpplepajer att fylla frysen med, och en massa muffins. Eller skall jag vara trendig igen och säga cupcakes? Skillnaden är ju bara glasyren, eller jag menar "frostingen"¨:-)


Först bakade jag "vanliga" chokladmuffins ur Sju sorters kakor, och sen gjorde jag Chocolate Banana Fudge cupcakes och Carrot Ginger Walnut Cupcakes ur Leilas "A piece of cake". 
Banan-chokladmuffinsen blev kanongoda! Morotsmuffinsen blev lite konstiga, men fullt ätbara. Tror jag missade lite på tempen och tiden i ugnen. Efter lite blädrande och jämförande med andra kakböcker har jag kommit fram till att alla Leilas recept utgår från varmluftsugn, alltså oftast 25 gr lägre temperatur än vanlig ugn, kan vara bra att veta!


Perfekta formar för bak nu i "Rosa-bandet-tider"!

Så nu är frysen full av muffins-påsar också. Så himla nöjd man känner sig efter ett riktigt "bakrace"! Sen är det bara att välja om man vill göra glasyr och förvandla några muffins till cupcakes. Skall glädja dottern med ett par påsar också, det piggar upp studentlivet med lite hembakt till fikat.

Några varv på min stickning har jag också hunnit med, så nu närmar sig Shalom-koftan sig slutet. Den blir jättemysig, kanske lite stor men det är nog ingen fara. Har redan en ny på planering uppe i hjärnkontoret, i benvitt lite tunnare garn. Måste jag nog beställa nu, för enligt min garndatabas finns det inget i lagret!

Och vad har jag gjort idag då? Jo, maken och jag har sprungit runt i möbelaffärer, tjohoo så kul! Och hem kom vi med en - brevlåda :-))
Men på måndag skall vi beställa en ny sängram! Förhoppningsvis kommer den inom 2 v! Sen blev det en ny dammsugare också, men den kommer inte förrän om en vecka. Roligt att se fram emot att få lite nytt till hemmet!

13 kommentarer:

Veronica sa...

En garndatabas. Det var inte illa =) Jag har inte riktigt tagit mitt garnlager till den nivån än, då kan jag ju inte längre använda meningen " hm.. jag minns inte riktigt vad jag har hemma, bäst att jag köper lite extra" =)

Myggan sa...

Excell-världen är väl för underbar? Vilket utmärkt verktyg för oss som gillar att lista saker och ting.
Fylld frys och ett nästan färdigt projekt måste kännas fint. Härlig färg på koftan.
/Anna

Linn sa...

Oj vad fin din Shalom är!! Jag håller också på med en och kan bara hoppas att den blir lika fin som din!

Mia stickar sa...

Vore likt mig att göra nån sån databas men det skulle bara gå ett par veckor så skulle jag tänka: jag avskriver garnet jag gjorde slut på sen..... och sen tillslut har jag glömt vilka garner som tog slut! Din shalom ser jättefin ut och min bakiver slutade mest i misslyckande och löften om att inte baka mer.... iallafall inte banankaka!

Marie sa...

Databas låter spännande. Vilka underbara muffinsformar (eller cupcakes kanske) och innehållet ser rysligt gott ut. Koftan ser väldans fin ut.

Pärlmudden sa...

Vad fin koftan blir! Helt ljuvligt underbar.
Synd jag inte bor lite närmre dig, för muffins är alltid gott... :)
KRAM

Sunna sa...

men så duktig du är, jag är imponerad

Lisas garnkorg sa...

Härligt med allt bakande!
Ang Eko-ullen, den var jättehärlig att sticka med, dock noppar den färdiga koftan lite grann! Alpacan är säkert bättre. Var lite dumsnål när jag valde den vanliga eko-ullen som ju är biligare!

Samtal från min trädgård sa...

Och Excel var det programmet jag tyckte minst om liksom Power Point, men också det jag änvänder mest idag, underligt!
Skulle också vilja ha en databas, så kanske jag måste sätta mig för man ser ju inte det som är längst in i skåpet.

Siv sa...

Hade önskat att jag gillade att baka kakor, för det är ju så gott med hembakat!
Koftan blir ursnygg.

Annelis hantverk sa...

Mm så goda muffins! Så flitig du är och garndatabas var inte dåligt! Snygg kofta!
Ha en skön dag!

Eva Hudin sa...

Men kors i taket vad flitig du är. Önskar jag kunde baka muffins! Alltså jag kan baka muffins men jag har blivit som barnen när jag bakade bullar, jag vill liksom äta upp allihopa på en gång. Och jag har i8ngen som "slår mig på fingrarna" om jag tar för många...
Och så ambitiös med garnsorteringen. Vilket jobb du lägger ner och vad skönt det måste kännas efteråt.

teresa sa...

Databas, vad proffsigt. Själv skulle jag vilja ha en garnloppis, för jag har massor av garn som jag INTE vill ha...