söndag 27 april 2014

Restgarnprojekt med mormorsrutor!

Har lite dåligt samvete, men bara lite... :-)
Skulle ju göra klart en randig sommartröja, och ja, jag mätte ut halsringningen, men sen kom jag inte längre.
Skyller på att jag behövde något litet som var lätt att ta med ut i solen, nu när vädret varit så underbart två helger i rad! Så jag startade upp ett koftprojekt a la Astrid Knitting. Har ett mönster som får stå för inspirationen, men jag följer det inte. Började med mormorsrutorna, som ju är perfekta att ha med ute i det gröna. Ett par rutor och virknål i knät är en lagom slapp sysselsättning :-)


Tror jag har rutor så det räcker, så jag har provstickat lite ränder så jag vet hur jag vill ha dem också. Detta blir ett restgarnsprojekt. Kanhända räcker inte allt garn som jag har, men då får jag komplettera med något. Det här är ju en kofta som kan få bli lite hipp som happ, så vi får se vad den utvecklas till. Älskar såna här projekt!!


Denna helgen har varit ljuvlig! Har varit ute mest hela tiden. Långa tidiga morgonpromenader, som är mitt absolut bästa sätt att starta dagen på. Jag hoppar mer eller mindre från sängen rakt i promenadkläder, kollar i spegeln så jag inte skrämmer slag på ev. mötande människor, dricker några munnar kaffe, lite juice och kanske en frukt, sen marscherar jag iväg. När jag kommer hem igen har maken frukosten klar och det är härligt att slå sig ner och äta! Käre maken är inte lika pigg på steppa ut sådär direkt från sängen :-) Men så har han väldigt ont av all pollen just nu och håller sig helst inomhus, tråkigt, men så är det ibland.


Idag har jag börjat montera rutor på mina fikastunder i solen. Tidsödande och ganska tråkigt, men jag vill ha det virkade framstycket klart så jag kan måtta när jag lägger upp för stickade ränder. I mönstret startar man med de stickade delarna, och sen påpekas det hur viktigt det är att mormorsrutorna blir exakt rätt storlek för att delarna skall bli lika stora...  Jag kör tvärtom, känns mycket enklare att räkna, lägga upp och anpassa det stickade efter det virkade istället. Skall bli kul när man starta upp nästa stycke, roligt att variera virkning med stickning!

Önskar er en skön söndagskväll och en bra vecka!



5 kommentarer:

Myggan sa...

Vad snyggt det kommer att bli. Jag gillar de olika garnerna och nyanserna ihop. Och jag blir riktigt sugen på nåt liknande.
/Anna

Rosenvante sa...

Jisses, du har verkligen träffat rätt med handarbete i solen. Låter jättekul med den variationen också, ska bli kul att få se resultatet.
Morgonpromenaderna är verkligen speciella, det är ett sådant lugn då. Jag gillar promenaderna vid 1/2 7 på kvällen nu också, då infinner sig samma känsla, men har man otur kan det blåsa då.
Synd om din man som känner av pollen, han missar mycket skönt ute den här perioden.
Ha nu en skön kort vecka & hoppas du har lika bra flyt den här också

Blenda sa...

Jag tycker att det är bara roligare och roligare med virkning, och att det faktiskt är himla användbart (i motsats till vad jag tyckte tidigare)! Vädret har ju varit kanon, man blir ju lycklig av'et! Jag har också problem med pollen ibland och i år är ett sånt år, men det går ju inte att helt och hållet hålla sig inomhus! Det är ju nu det är roligt att vara ute och greja...

Ska bli spännande att se resultatet av mormorsrutorna!

Steekjes en Stygn sa...

Vilket roligt projekt du har startat. Fint i färgen. Nyfiken hur det blir. Så tråkigt det där med pollen. Här har det blivit mindre redan, har inte behövt medicin på över en vecka nu.
Ha en fin vecka.
Anje

Eva S sa...

Häftigt att våga sätta igång ett sådant projekt. Hoppas vi får se det färdiga resultatet också!
Har verkligen varit en härlig helg. Ser fram mot många sådan helger i sommar!