onsdag 7 augusti 2013

Semesterstickning


Nu har jag jobbat ett tag efter den härliga semestern, och det känns helt ok. Det är väldigt lugnt på jobbet och de flesta kollegor ramlar in först nästa vecka. Men sen skall ja ha lite semester igen, så det känns bra! Har varit på jobbet tidigt på mornarna och flexat ut tidigt, perfekt! Så det känns faktiskt som om jag fortfarande har semester, känslan finns kvar och sommaren är ju inte slut än.

Jag tänkte jag skulle göra ett semesterinlägg, och satt igår kväll och tömde kameran på alla bilder, oj oj, sen kom jag på att jag har väldigt många bilder i mobilen också… det får komma senare, måste sortera upp allt först. Så idag blir det ett stickinlägg – och dom är ju lite sällsynta nuförtiden :-)


Jag köpte 6 härvor ekologiskt bomullsgarn hos Tant Kofta i början på sommaren. Pakucho – naturligt växtfärgat (alltså inte färgat, utan garnet har sin ursprungliga färg beroende på bomullsplantan, om jag fattat det hela rätt), det är gles-spunnet och glider som smör på min Knitpro-sticka. Stickar på nr 4 och randar med naturvitt och en mjuk nougat/chokladbrun ton.



Stickningen har kommit fram en stund varje kväll, mestadels i båten, så det har varit en lätt och avkopplande semesterstickning! Och den växer! Snabbare än jag trott! När jag bestämde mig för en tröja modell lite större med halvkort ärm trodde jag inte garnet skulle räcka, men det är drygt, är inne på härva nr 3 & 4 nu och det känns som jag har mer garn än tröja kvar! Sen får vi se hur stor den blir i slutändan, för jag tror garnet skall krympa en hel del i tvätten.




Kör utan mönster som jag brukar, första delen stickad på rundsticka och nu har jag delat för ärmhålen och närmare mig halsringningen på ena sidan. Har en idé för ärmarna, får se hur det blir. Det känns som min inspiration har återvänt. En bidragande orsak är också att min krånglande axel är hyfsat ok nu, det känns inte kul att sticka när man vet att man får ont.

Fortsatt skön sommar önskar jag er alla!







4 kommentarer:

KataM sa...

Men, just sådant där bomullsgarn med sina naturliga färger har jag velat få tag på. Jag stötte på det för några år sedan i en garnprovspärm, men det var utgånget och jag har inte hittat något sedan dess. Får man fråga vad en härva kostade?

Fin blogg du har, förresten. Hit får jag nog lov att återvända.

Blenda sa...

Så härligt, hela detta inlägg andas sommar, lugn och semester! (trots att du inte har semester just nu)

Ha det gott! /Blenda

Myggan sa...

Vilken fin färgkombination, randigt är ju aldrig fel. Jag gillar hur du byter färg, snygg effekt.
/Anna

Eva S sa...

Låter härligt. Har jobbat en vecka efter semester och det kändes helt ok det med. Skönt när man kan återvända utan ångest över att semestern redan är slut!