tisdag 12 juni 2012

Ny sommarstickning, eller EM-stickning..?

Eller varför inte både- och?!

Först ett stort TACK för alla era kommentarer om min gröna långsjal! Jag blir verkligen jätteglad över er uppskattning, och sjalen är redan en favorit!

Jag har börjat på ett nytt sommarprojekt, som faktiskt bör bli klart denna sommar för det är en riktig snabbstickning. Det får också bli min EM-stickning, för lite fotbollstittande blir det ju då och då.


Jag blev inspirerad av en grå stickad tröja som min kära kollega har. Funderade högt om man inte skulle kunna sticka något liknande. - ja, DU kan säkert göra det, var svaret från kollegan:-)
Sagt och gjort. Letade fram ett silvergrått bomull/viscosegarn, Shine, fyndat på rea i Oslo för ett par år sen. Har provstickat garnet tidigare och visste att det lämpade sig bäst för slätstickning. Modellen är en rak oversized-tröja, kör utan mönster som vanligt och stickar med stickor nr 8. På framstycket ville jag ha någon detalj som bröt av alla stora maskor. Det blev en rand med små tätstickade maskor. Bytte till mindre stickstorlek och ökade maskantalet i ett rätstickat varv och avslutade med ännu ett rätvarv och minskning. Än så länge är jag väldigt nöjd med denna stickning!


Det är glest mellan inläggen just nu. Allt annat än att sitta framför datorn sysselsätter mig. Allra mest kryper jag runt på alla fyra i trädgården. I helgen har det mesta av ett "sten-projekt" blivit färdigt. Maken har staplat stooora stenar i lååånga rader och jag har lagt små små stenar i korta rader.
Det är bra fördelning tycker jag! Här är vi jämställda, men vi går inte över könsgränserna :-)
Jag skall bjuda på lite trädgårdsbilder när vädret, minnet och lusten till att fota och skriva samspelar!

Ha det gott!!

3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Kul med en ny stickning,ser fint ut. Fotboll är inte min grej alls.
Om det går ligger jag också på alla fyra men vädret tillåter det inte så ofta det här året. Tyvärr.Kallt och blött det är vad sommaren har bjudit på hittills.
Ha det gott.
Anje

Blenda sa...

Vad nyfiken jag blir på silvertröjan, ska bli spännande att se hur den blir! Färgen är i alla fall fantastisk!
/Blenda

Yarn-Madness sa...

Vad spännande det ser ut! Ser fram emot att se mer! :D